Ajattelin
aluksi että tästä minulla on paljon hyviä ja huonoja esimerkkejä. Olenhan
teroittanut kynää koulunpenkillä lukuisia lukukausia. Parhaiten tulevat mieleen
kuitenkin viimeisimmät opetustilanteet. Ehkä vanha behavioristisen bedagogiikan
aika ei suosinut opettajaa, joka laittoi itsensä peliin huumorin ja
esiintymisen avulla. Opettaja oli kaikkitietävä auktoriteetti, jota vain
kuunneltiin ja vastattiin silloin kun opettaja jotain kysyi.
Luojan
kiitos siitä on jo aikaa. Jälkiteollinen aika vaati omanlaisen oppimisen.
Työntekijä opetettiin tekemään ja tottelemaan mitä hänelle sanottiin. Uusi
nettisukupolven aika taas vaatii opettajaltakin melkoisia sirkustaitoja, jotta
yömyöhään netissä pelaamista harjoittavat oppilaat saadaan pysymään hereillä
oppitunneilla.
Aloitan
kuitenkin tarinat Jyväskylän lyseon aikuislinjan ruotsinkielen lehtorista ja
hänen tavastaan saada oppilaat hereille heti tunnin alussa. Hän laahusti
luokkaan, kantoi käsilaukkua vasemmassa kädessä ja aloitti vaikeroinnin jo
luokan ovella.
‒
Minä en jaksa enää. Huh, huh, olenko minä oikeassa luokassa? Pitikö teillä olla
ruotsin kieltä?Tässä vaiheessa kaikki seurasivat opettajan menoa luokan eteen silmä tarkkana ja kertoivat hänen olevan oikeassa paikassa. Opettaja saattoi pysähtyä ja aloittaa.
‒ Ette muuten ikinä arvaa, mitä minulle tänään tapahtui? Ja siitä alkoi lyhyt tarina, joka loppui aina toteamukseen, ‒ No senhän te arvaattekin, mitä sitten tapahtui? Tämän jälkeen hän istui hyvin vaivalloisesti huokaisten opettajan pöydän taakse ja nosti laukun aina oikealle puolelle ja jatkoi.
‒ Mihin me jäätiin, järjestäjä, kuka on järjestäjä? Mitä läksyjä meillä oli? Yleensä etupulpetin oppilas vastasi hänelle ja kertoi missä mennään. Tässä kohdassa opettaja kasvoi kymmen senttiä, hänen pää nousi, silmät katsoivat läpitunkevasti jokaista oppilasta ja terävät sanat alkoivat kuulua.
‒ Ja sieltä reunasta jonossa taaksepäin, luetellaan kappaleen uudet sanat.
Tässä
vaiheessa kaikki oppilaat ja opettaja olivatkin työn touhussa. Sama toistui
seuraavalla tunnilla. Jälkeenpäin muistelen niinkin hankalan ja huonosti
motivoivan ruotsin kielen oppitunteja pelkällä lämmöllä. Onnistuin muuten kohtalaisen
hyvin ruotsin kielen kirjoituksissa. Saattoi olla opettajassakin vikaa. Opettaja
sai lukion rehtorin paikan Vantaalta ja jätti Jyväskylän.
Opettajan
kehonkielen ja äänen käyttämisestä voin kertoa tarinan Saarijärven
metsäkoululta, jossa osallistuin metsätalousyrittäjän ammattitutkinnon
suorittamiseen näyttökokeena. Kymmeniä vuosia alalla ollut metsänhoitaja
opettaja oli kaksimetrinen laajaharteinen vanttera mies, kuin tyvestä katkaistu
pikkutukki. Kun hän saapui luokkaan, luokkahuone oli varsin matala, hän
muistutti pientä jättiläistä. Hän tervehti kovalla äänellä luokkaa ja aloitti
asian melkein siltä seisomalta. Puhetta tuli ja tuli tauotta. Monisteet hän
jakoi aina henkilökohtaisesti jokaiselle puhuen koko ajan. Kunnes tuli
hiljaisuus, hän istui opettajan pöydän taakse ja sanoi.
‒
Nyt on teidän vuoro kertoa, mitä havaintoja teillä asiasta on?Yleensä oli pitkä hiljaisuus, kukaan ei keksinyt jutun juurta, kunnes joku kertoi omista kokemuksistaan. Opettaja ei vieläkään puhunut, vaan toiset saivat joko kommentoida edellistä kertojaa, tai kertoa uuden kokemuksen asiasta. Sitten riittävän monen kommentin jälkeen metsänhoitaja opettaja korotti äänensä ja yhteen veti ajatukset ja antoi oman esimerkkinsä aiheeseen. Esimerkkejä hänellä riittikin omista metsistään, joita löytyi ympäri Suomea 400 ha.
Odotan
jo nyt innolla illan luentoa, joka alkaa tänään klo 16.15 Jyväskylän Agorassa,
missä on meneillään viestinnän kurssi sosiaalisesta mediasta viestinnän ja
vuorovaikutuksen näkökulmasta. Nuori opettaja hallitsee hienosti isossa tilassa
opettamisen, oppilaille, joita saattaa olla läsnä yli sata, jopa kaksi
parhaimmillaan. Kaksi videoprojektoria heijastaa salin eteen, ensimmäinen
luentomuistiinpano ja toinen interaktiivisen mikroblogin. Nettisukupolvi voi
osallistua tuntiin laittamalla mikroblogeja luennon Twitter-sivuille. Jotka
saattavat mennä lopputunnista tosin opettajan sanoja mukaillen, kiimasivustoiksi.
Eli opettaja pystyy omalla kehonkielellään pitämään luennon innostavana ja
mielenkiintoisena omalla käytöksellä ja energisyydellä.
Ohjaaja tullee
hyvissä ajoin virittelemään lukuisia viestintälaitteitaan suureen luentosaliin.
Sali täyttyi kohtalaisen hyvin, vaikka luennoilla käyntipakkoa ei ole. Hän käyttää
äänentoistolaitetta, mikä on luonnolliselta isossa tilassa. Hän ottaa tilanteen
haltuun kertaamalla ja kyselemällä kuulijoilta ensin edellisen luennon
tärkeimmät asiat. Hän liikkuu salin edessä koko ajan, jo siksi että välillä
piti käydä vaihtamassa näytöltä materiaalia, mutta hän huomio ison salin
molemmat puolet ja pitää katsekontaktin kerallaan yhteen osaan luokkaa.
Kehonkieli on isoon tilaan sopiva. Hän puhui käsillä hyvin korostetusti, kuin
italialaiset ja liikkuu puhuessaan koko ajan.
Hauskana
yksityiskohtana voin mainita kaveri joka hyppi penkkirivien välillä alas eteen
ja juoksi ovesta ulos. Twiittaukset olivat juoksijaan kohdistuvia ja ohjaaja
halusi itsesekkin kokeilla hyppimistä ja tuolia ponnahduslautana käyttäen
juoksi opettajan pöydälle mistä alkoi lähempänä projektorikangasta näytellä
luentomuistiinpanoja. Juoksija saapui sisälle saliin ja ohjaaja juoksi ottamaan
häntä kiinni, mutta ei saanut ja taas Twitattiin. Kahden tunnin luento ei käy missään
kohdassa pitkäveteiseksi.
Oma arvio on
että, jos ohjaaja ei olisi ollut niin energinen ja liikkuva, puolet oppilaista
olisi joko nukkunut tai pelannut pelejä netissä. Nyt oppilaat keskittyivät
Twittaamaan luennon aiheista ja muista huomioistaan. Ohjaaja huomio omalla
humoristisella tavalla tweetit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti