lauantai 21. syyskuuta 2013

Ongelmana havainnollistaminen luokassa


Tunnet opetettavan ja ohjattavan ryhmän henkilöiden erilaiset oppimistyylit. Sinun pitää saada oppi perille englannin kielen ääntämisessä, visuaalisen oppimistyylin omaavalle Ellille. Kalle taas on auditatiivinen oppija ja hänet pitää saada innostumaan suomen kielen säännöistä. Sokerina pohjalla on Olga, joka on hyvinkin liikkuvaista sorttia. Hänelle sinun on selvitettävä Suomen eduskunnan toimintaa.

Oppimistyylillä tarkoitetaan tapaa hankkia ja käsitellä tietoa. Henkilöt lähestyvät eri tavalla opittavaa asiaa, jäsentäen sitä kukin omalla tavallaan. Yleensä valtaoppimistyyliksi tulee tyyli, jonka avulla opittu asia opitaan parhaiten. Oma tyyli kehittyy koko elinajan. Se muokkautuu oppimistilateiden ja oppimisympäristöjen mukaan. 

Auditatiivinen oppimistyyli:

Henkilö oppii parhaiten kuuloaistin avulla. Auditiivinen tyyppi käyttää sisäistä puhetta: hän kuulee kysymyksen, toistaa sen mielessään, vastaa siihen mielessään ja vastaa sitten ääneen. Tämä saattaa ärsyttää visuaalisia ja kinesteettisiä tyyppejä, jotka ovat nopeampia. Auditiivinen ihminen oppii kuuntelemalla ja hän kiinnittää huomiota äänenpainoihin, taukoihin ja sävyihin. Auditiivinen ihminen nauttii hiljaisuudesta. (Repo & Nuutinen 2003, 36-37.) 

Visuaalinen oppimistyyli 

Visuaalisen henkilö oppii hahmottamalla tietoa erilaisista kuvioista, taulukoista ja miellekartoista näkömuistin avulla. Hän lukee mielellään, piirtelee muistiinpanoihin, mutta pitkästyy pikkutarkkaan selittämiseen. Hän on myös hyvä organisaattori (Repo &Nuutinen 2003, 35-36). 

Kinesteettinen oppimistyyli 

Kinesteettisesti henkilö oppii parhaiten kehon ja toiminnan kautta. Hän koskettelee ja kokeilee asioita. Hahmottavalle oppijalle havainnollistaminen on toimintaa, jota hänen täytyy päästä itse tekemään ja kokeilemaan. Testi oman oppimistyylin tunnistamiseen: http://www.humanic.fi/php/oppimistyylit.php.
 

Kyse on siitä, millä tavalla havainnollistamme opetusta. On hyvä suunnitella etukäteen tavoitteet sopivia keinoja käyttäen. Lähtötilanne on se että luokassa on monen tyylin oppijaa ja heidät kaikki tulee ottaa huomioon opetuksen havainnollistamisessa. Listataan erilaiset tavoitteet (Repo, Nuutinen 1998,89): 

          i.            Kiinnostuksen herättäminen, voidaan tehdä esimerkiksi musiikin, kuvien, videoiden, näytteiteiden, omakohtaisten demonstraatioiden, keskustelun, sitaattien, lehtileikkeiden, huumorin ja tarinoiden avulla.

        ii.            Virkistäminen, rentoutuminen ja mielikuvien luonti, tässä voi olla apuna suggestio, musiikki, rentoutumisharjoitukset, taukojumppa, kuvittelu, piirtäminen, värittäminen ja erilaiset leikit

      iii.            Ymmärtäminen, hahmottaminen ja tiedon yhtenäistäminen, kuvat, kaaviot, piirrokset, näytteet, haastattelut, piirtäminen, rakentelu, kokeilu ja selailukalvot

      iv.            Kokonaisuuden esittäminen, kertaus ja muistin virkistys, sisällysluettelo, mind map, kaaviot, tehtävät ja keskustelu

        v.            Toiminnan ja osallistumisen aktivointi, porinaryhmät, haastattelu, leikit, kilpailut, tehtävät ja älypähkinät

      vi.            Muistiinpanon helpottaminen, ydinsanat ja jäsentelyt näkyviin, tekstikalvot, taulun käyttö, sanelu, täydennettävät monisteet ja selailukalvot
 

Visualinen oppija Elli hahmottaa ja muistaa parhaiten kuvien avulla tapahtuvan havainnollistamisen. Englanninkielen ääntämisessä Elille on apua tietokoneohjelman avulla tapahtuvasta sanojen ääntämisharjoittelusta, jossa aiheeseen liittyvä kuva ja ääntämisohje ovat mukana. Ääntämisharjoittelua ja muistamista voi viedä eteenpäin näyttämällä vain kuvan. 

Luokka voi myös seurata englantilaisia sarjoja tai elokuvaa ja tehdä toistoja sanojen ääntämisestä. Samaa voi tehdä myös kotona joko TV:n tai tietokoneen näytöltä.
 

Kalle oli kuuntelija. Luokan ohjaaja voi aluksi kerrata suomen kieliopin sääntöjä. Ryhmille jaetaan sääntöpaketit joista he tekevät esimerkit. Ryhmät lukevat säännön ja esimerkin toisille ryhmille. Toinen tapa on antaa oppilaiden kuunnella äänikirjoja ja löytää sieltä esimerkkejä suomenkielen säännöistä.
 

Olga tykkää toiminnasta ja paras tapa oppia Suomen eduskunnan toimintaa on järjestää luokkaan eduskunnan kyselytunti. Valitaan puhemies ja ministerit. Edustajat voivat jakautua vasemmistosta oikeistoon ryhminä. Puhemies johtaa kyselytuntia ja kopauttaa nuijaa. Kyselytunnin päätteeksi voidaan kerrata eri toimijoiden tehtäviä eduskunnassa.
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti