Erilaisuuden
ja ennakkoluulojen lieventäminen on otettava huomioon jo oppilaitosten toimintakulttuureissa,
koska se vaikuttaa oppilaan minäkuvan muodostumiseen ja sosiaalisten taitojen
kehittymiseen (Salmenkangas 2005, 9). Mitä suvaitsevaisuudella, ennakkoluulolla
ja erilaisuudella tarkoitetaan? Erilaisia määritelmiä on koottu alle eri
lähteistä:
Suvaitsevaisuudella
tarkoitetaan sitä, että kunnioitetaan ihmisarvoa ja ihmisiä tasa-arvoisesti
uskonnosta, ihonväristä, kulttuurista,
kansallisuudesta, iästä, sosiaalisesta
asemasta, terveydentilasta tai seksuaalisesta
suuntautuneisuudesta riippumatta.
Suvaitsevaisuuteen kuuluu se, että
suhtaudutaan avoimesti ja ennakkoluulottomasti
toisiin ihmisiin ja hyväksytään erilaisia
mielipiteitä ja ajatuksia. (Koivisto – Sainio 2001.)
ihmisen harjoittamaan uskontoaan ja
elämäntapojaan ilman, että hänen oikeuksiaan
rajoitetaan. Suvaitsevaisuus edellyttää
neutraaleita asenteita. Suvaitsevaisuuteen kuuluu
neutraali suhtautuminen uskontoon,
elämäntapoihin, kulttuureihin, ikäeroihin sekä etniseen syntyperään. (Eilola
2003, 9.)
Rautiaisen mukaan suvaitsevaisuuden
edistämistyössä pyrkimyksenä on puuttua
koulussa suvaitsemattomuutta aiheuttaviin
tekijöihin, kuten ennakkoluuloiseen
ajatteluun ja sen ilmenemismuotoihin.
Erilaisuuden hyväksyminen,
monikulttuurisuuden tunnustaminen sekä
syrjinnän vastaisten käytäntöjen kehittäminen
kuuluvat suvaitsevaisuuskasvatukseen.
(Rautiainen 2004, 69.)
Suvaitsevaisuuteen kasvaminen edellyttää
aitoja kontakteja erilaisten ryhmien välillä sekä kiinnostusta saada ja jakaa
oikeaa ja tarpeellista tietoa eri ryhmien tavoista ja kulttuurista (Honkala 1999,
64). Toiminnalliset kertamme käsittelivät suvaitsevaisuutta. Käsittelimme
toimintakerroilla oppilaiden kanssa pääosin ennakkoluuloja ja erilaisuutta, jotka
olivat suvaitsevaisuusteemaan kuuluvia alueita.
Lähestyimme suvaitsevaisuutta erilaisuuden
kautta myönteisessä mielessä. Aiheenamme ei
ollut monikulttuurisuus, vaan ihmisten erilaisuus ja siihen suhtautuminen.
Ennakkoluuloilla
tarkoitetaan oletuksia, joita syntyy ennen kuin henkilö on saanut asiasta
oikean tiedon. Ennakkoluulo syntyy, kun henkilöllä ei ole jostain asiasta
tietoa, vaan hän perustaa mielipiteensä oletuksiin. (Salmenkangas 2005, 16.)
Ennakkoluulot ovat myös etukäteen muodostettuja ja yksinkertaistettuja
suhtautumisia asioihin ja ihmisiin. Ennakkoluulot ovat mielikuvia, joita
henkilöllä on ennen oikeaa tietoa. (Wahlström 1996, 72.)
Ennakkoluulot ovat usein kielteisiä.
Ennakkoluulot eivät yleisesti ole paha asia, jos henkilö on valmis uuden tiedon
saatuaan muuttamaan asenteitaan. Ihminen, joka ajattelee hyvin
ennakkoluuloisesti, ei aina anna tilaa muille kuin ennakkoluuloja tukeville
ajatuksille eikä hän näin pääse ennakkoluuloistaan eroon. Läheisenä käsitteenä ennakkoluuloihin
liittyy stereotypia, joka tarkoittaa henkilön tai jonkin asian yleistämistä
tietynlaiseksi ilman että on tietoa siitä, mikä on totta. (Salmenkangas 2005,16.)
Usein ihmisillä on kielteisiä ennakkoluuloja erityisesti yhteiskunnassa huonommassa
asemassa olevia, uhkaavia sekä keskenään kilpailevia ihmisryhmiä kohtaan
(Wahlström 1996, 76).
Ennakkoluulot eivät liity pelkästään
rasistiseen ajatteluun, mutta ne voivat olla rasistisen ajattelun taustalla olevia
tekijöitä. Tietämättömyys saattaa myös johtaa siihen,
että ihminen syrjii henkilöitä, joita kohtaan
hänellä on ennakkoluuloja. Ennakkoluulot
muokkaantuvat ihmisen eläessä sosiaalisessa
ympäristössään, ne eivät siis ole
muuttumattomia. Jos ihminen tunnistaa omat
ennakkoluulonsa, hän voi myös itse
vaikuttaa niihin. Ennakkoluulojen muuttamista
voi auttaa uuden tiedon hankkiminen,
erilaisuuden hyväksyminen sekä omien
ennakkoluulojen pohdiskeleminen. (ETNAprojekti 1999.)
Erilaisuuden
näkemiseen määritellään kaksi ääripäätä. Toinen on erilaisuutta korostava
lähestymistapa, jossa erilaisuus nähdään
normaalista poikkeavana eikä vähemmistöjä
suvaita. Toisessa ääripäässä myönnetään
kaikkien olevan erilaisia ja sallitaan kaikkien
ihmisten erilaisuus. Yhteiskunnassamme
erilaisuuden kohtaaminen voi olla hyvinkin
haasteellista, koska usein kohtaamisessa on
taustalla ennakkoluuloja ja tiettyjä
toimintamalleja. Erilaisuus korostuu
varsinkin vähemmistöjä kohdatessa. Vähemmistöjä voivat olla esimerkiksi etniset
tai seksuaaliset ryhmät. (Salmenkangas 2005:12,14,17.)
Oppilaitoksen
tehtävä on siirtää kulttuuriperintöä eteenpäin toimintakulttuurissaan seuraaville
sukupolville sekä edistää elinikäistä oppimista ja kriittisen ajattelun
kehittymistä. Suomessa asui vuonna 2012 tilastokeskuksen mukaan vakituisesti
ulkomaalaistaustaisia henkilöitä eri maista 195 500. Voimme sanoa että
jonkinlainen kansojen sulatusuuni on tullut Suomeenkin. Erilaiset kulttuurit
kohtaavat valtakulttuurin ja joko sulautuvat tai törmäävät toisiinsa.
Oppilaitosten luokanohjaajat toimivat isossa osassa törmäyspuskureina lieventämässä
törmäysten haittavaikutuksia. Wahlströmin mukaan on kolme vaihetta edetä
suvaitsevaisuudessa, pitää:
1.
Tuntea
itsensä ja oma kulttuurinsa
2.
Tunnistaa
oppilaiden lähellä oleva erilaisuus
3.
Tutustua
johonkin ennalta tuntemattomaan vieraaseen kulttuuriin
Haastattelu on yksi tapa
tutustua toiseen ihmiseen ja hänen lähtökohtiinsa. Olen itse haastatellut
Pietarista Suomeen muuttanutta opiskelijaa. Minua kiinnostivat hänen syyt
Suomeen muuttamiseen. Ainakin omat ennakkoluulot ja asenteeni saivat uutta
tietoa asiasta ja opin arvostamaan toisella tapaa venäläistä maahanmuuttajaa.
Emme aina voi tietää taustoja muuttamispäätöksen takaa. Tässä tapauksessa tieto
ei lisännyt tuskaa vaan vähensi sitä.
Yhteistoiminnallinen
oppiminen
voisi hyvinkin toimia vähentämään ennakkoluuloja vieraista kulttuureista. Omakohtaisena
kokemuksena ottaisin hauskan ja kiinnostavan tavan oppia yhdessä jotain uutta
vieraasta kulttuurista. Sain tilaisuuden olla mukana lomalla brasilialaisen
zumba- ryhmän esityksessä hiekkarannalla pimenevässä illassa, aidossa
tunnelmassa. Aluksi he näyttivät perusliikkeet ja sitten hakivat reilusti
kädestä pitäen mukaan ihmisiä opetteleman liikkeitä. Pienen opetuksen jälkeen
oppi meni perille ja kaikki saivat jonkinlaisen lähtötaidon perustaksi. Olihan
se hauskaa, vauhtiin päässeet eivät olisi halunneet millään lopettaa.
Projektityönä voisin antaa
ryhmälle kirjoittaa aiheesta mistä olisi erilaisissa kulttuureissa eri käsitys.
Tämän jälkeen ryhmissä voitaisiin keskustella eri näkemyksistä sumua raivaten
kulttuureiden väliltä.
Mielikuvaharjoittelut oheisessa
linkissä on monta hyödyllistä ohjetta mielikutusmatkaa varten http://www.edu.fi/kulttuurit_tutuksi/mielikuvaharjoituksia/kulttuurit_opiskelussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti