torstai 12. syyskuuta 2013

Torsti perustaa yrityksen


Tässä pari päivää sitten katselin mietteissäni taivaan pilviä ja äkkiä puiden latvojen yläpuolella liihotteli pulu, jonka kaulan ympärillä kiersi keltamusta raitainen nauha. Pulu poukkoili sinne tänne ja etsi jotain. Ei voi olla totta ajattelin. Tämä on taas niitä Torstin juttuja. Crocsit jalkaan ja kipin kapin Viherlandiaan, mitä kummaa siellä nyt tapahtuu. Pääsin hyvin portille asti, mutta sen jälkeen matkan teko katkesi ylhäältä tulleeseen pulun kakkaan, joka lätsähti ilkeästi olkapäätäni vasten. Juoksin lähimpään katokseen suojaan ja siellähän kaikkien tuntema ystävämme puhuva papukaija Torsti tepasteli helttahöyhenet pystyssä kuin mikäkin toimitusjohtaja.

‒ No Torstihan se siinä tepastelee niin tärkeänä että.
‒ Sä oot kuule eksyny ny yksityisyrityksen alueelle. Pitääks mun kutsua vartiat paikalle, se on kuule menoo sen jälkeen, tuskin jalat maahan koskee.
‒ Älähän nyt hikeenny, minä vain huomasin että pulut ovat alkaneet lennellä meidän talon päällä kelta-musta-raitainen nauha kaulassa, ja arvasin että taitaa olla Torstilla kyntensä pelissä.
‒ No ton sä sanoit, niin että mäkin sen ymmärsin. Jep, mä olen perustanu yrityksen.
‒ Jaa, että Torsti AB vai minkä niminen yritys?
‒ Äläs nyt rupee kaveri isottelee. Mä kilpailen nykyään DHL:n kanssa. Se on logistiikka nykyisin mikä täyttää ilmatilaa.
‒ Miten sinä nyt pystyt kilpailemaan DHL- yhtiön kanssa ?
‒Älä kuule sano tuota Duhologistien nimeä enää kolmatta kertaa. Se niin että minun Racing Pigeons Ltd toimii missä vaan ja milloin vaan. Ei kuule tarvita neljän kilometrin lentokenttää.

 ‒ Kirjekyyhkyjä ja miten sinä muka puluja olet saanut narutettua?
‒ No kuule ensin mä opettelin tän bisneksen teon kunnolla itse Sarasvuon Trainers Housen avulla. Totesin sitten että ei Sarasvuota kannata kuunnella kun toisella heltalla, alko olla pehmeetä juttua, kun pidemälle mentiin. Eihän se osanu muuta kun suu auki seisoo siinä ikkunan takana, kun meikäläinen selosti sille hieman liikeidean saloja.

‒ No mistä sinä tämän liikeidean sait?
‒ Mä olin paikallisen Marttakerhon myyjäisissä katselemassa herkkupaloja viime vuoden adventtina. Ne esittelivät samalla aikaisempaa toimintaansa. Siltä mä löysin kultaisen pesämunan, ohjekirja kirjekyyhkysistä. No, mä lainasin sitä ja sillo se välähti. Mä flykasin siltä pyrstöltä Venetsiaan Markusen torille ja tein elämäni diilin. Kaupan päälle sain tingittyä vartijapalvelun, johon sinäkin olet näköjään jo tutustunu. Niillä on kuule maailman paras sihti. Ne pystyy rappaaman sun naamas niin hyvin umpeen, ettet tiedä seuraavana aamuna missä maassa sitä nyt ollaan.

‒ No se tuli huomattua. Eihän ne ulkomaan pulut täällä Suomessa osaa mitään.
‒ Äläs nyt innostu viisastelee. Sen on Abraham Lincoln sanonut, että ” Jolla ei ole syräntä auttaa, ei ole oikeutta arvostella. Voin viedä herran yrityskierrokselle jos kelpaa, pientä korvausta vastaan tietenkin.
‒ Totta Mooses lähden kierrokselle.
‒ Kaikki alkaa tästä munien hautomosto. Diilin mukaan muuttolinnut kuljettaa mulle munat suoraan Venetsiasta. Sitten munat laitetaan hautomakoneeseen. Kun untuvapulut saa nokittua ittesä kuoresta ulos, ne laitetaan havainnoimaan leikisti Viherladian aluekarttaa. Sitä ne opettelee muutaman kuukauden ja sit vaihdetaan porrasta isompaan. Pikkuhiljaa niitä koulutetaan leikin varjolla kuljettamaan kirjeitä paikasta A paikkaan B.
‒ Niin niin, sinä siis leikit täällä tipujen kanssa. Piilottelet rakkauskirjeitä ja opetat pulut ne löytämään.
‒ Kuule, mä varaton sua. Bisnes ei ole kuule mitään leikkiä, mut onhan mun annettava jonkinlainen lapsuus näillekkin kultamunille. Tästä ne menee suoraan kirjekyyhkykorkeakouluun, joka lyhennetään KKKK, eli ei puhuta mistään K-linjasta vaikka landella ollaankin, vaan neljän K:n korkeakoulu. Just niin, sullaha alkaa silmät pyörii päässä, onko tämä lyhyen oppimäärän miehelle liikaa hä?
‒ Onpas kehittyneet medodit opetuksessa. Eihän tästä teidän opintosuunnitelmasta ymmärä yhtään mitään.
‒ Näkeehän sen jo sokea kanakin että opetussuunnitelma OPS on tehty työpäiväajattelun mukaisesti.
‒ Näkee, mutta mitä iloa siitä on?
‒ Meillä pidetään pulut opissa koko päivän. Aamupäivällä niille pidetään maanantaina turvallisuusoppia ja iltapäivällä ne ryhmässä harjoittelee tilanteita. Jos meinaa sattuu flykaa elokuun 20. päivä lammen yllä esim. Eikä tule mitään hyppylentotunteja, pulut tietää ja keskittyvät oleelliseen koko päivän.

‒ Mihin sinä perustat kilpailemisen DHL:n kanssa?
‒ Sulla se ei meinaa toi oppi mennä sitten millään päähän. Mä olen kuule verkottunut maapallon ympäri. Ei tartte laittaa verkkoon kun viesti menee ja se palaa samaa reittiä takasin.
‒ No on viisaat verkot.
‒ Jep, sanosin että suorastaan ketterät.
Onkos postit menneet oikeisiin osotteisiin?
‒ Alussa noviisipuluilta saattaa mennä breivit vääriin osoitteisiin , mut kyllä ne oppii kun ne laittaa kiertää pari kertaa maapallon ympäri vastapäivään.
‒ Mikäs kirjelappunen se tässä maassa on. ”Tavataan Eiffel- tornin kaviossa. Terveisin…
‒ Annas olla se on mun yksityiskirje. Eikös tämä jo riitä sinulle tältä päivältä. Tuu taas käymään, jos et tiedä ja tarvitset valaistusta, se on moro.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti