Raskaassa
metalliteollisuudessa kolmekymmentä vuotta mukana olleena laitan sormeni
soppaan ja valotan ajatuksiani siitä, miten tähän taivaan ja helvetin väliin on
jouduttu. Rakennemuutos on yksi paljon käytetty termi uutisissa ja
talouslehtien sivustoilla viimeiset 15 vuotta. Se on pitkä aika, mutta
toisaalta aikaan sisältyy paljon kansallisia ja kansainvälisiä muutoksia
kiihtyvällä trendillä.
Metso
Paperilla, jossa työskentelin myynnin apuna tarjouksia asiakkaille tehden
vuodesta 2001 lähtien, näkyvin rakennemuutos alkoi samoihin aikoihin. Eli
vuonna 1999 Valmet Oyj ja Rauma Oyj sulautuivat pörssiyhtiöksi nimellä Metso Oyj.
Sitä ennen aika vuodesta 1995 vuoteen 2000 oli paperikoneteollisuuden parasta
aikaa. Henkilöstörahastoon kertyi nopeasti pesämuna. Myytiin koneita hyvin
suunniteltuina kannattavina sarjoina. Edellistä myytyä pystyi hyödyntämään
seuraavassa myydyssä projektissa, mistä seurasi hyvät katteet, laatu parani
jokaisen myydyn koneen jälkeen. Voi siis sanoa, että meni liian hyvin, mutta
eipä mennyt kauan aikaa.
Uusi
pörssiyhtiö uudisti johdon ja uusi johto uudisti organisaation. Aika oli suurta
henkilöstökoulutuksen aikaa. Mitä erilaisimmilla teemoilla osallistuimme
henkilöstökoulutukseen. Piti lukea kirja Bach, Richard: Lokki
Joonatan. Kirja
kertoo lokki Joonatanista, joka halusi vain lentää ja lentää, eikä muistanut
syödä. Oli siis erilainen lokki, muitten lokkien joukossa. Kävimme pehmokursseilla
ja samaan aikaan otteet kovenivat ja kilpailu markkinoilla kiristyi.
Aasia
oli entiselle Valmetille tuttu paikka. Sisaryritys toimi siellä itsenäisesti,
möi tasaisella vauhdilla koneita paikallisille markkinoille. Yhtiössä aloitettiin
voimakas tietotekniikan kehittäminen. Tuli uudet suunnittelu ohjelmat ja
tuotannonohjausjärjestelmät. Lisää koulutusta, koulupäiviä saattoi olla
viikossa kaksikin. Koska projektit alkoivat myöhästellä, aloitettiin vieläkin
voimakkaampi ostotoiminta, että keritään itse keskittyä oppimaan uudet pelit ja
pensselit. Aikaisemmin alihankinnan osuus pysyi alle 50% :ssa. Projektien
suunnittelu ostettiin kokonaan ulkoa ja suunnitteluinsinööreistä tuli
pääsuunnittelijoita. Heidän tehtävän kuvaksi tuli valvoa, tarkistaa ja
toimittaa osat ostoon. Organisaatiossa tapahtui profiilin nostamisen.
Projektipäälliköitä saattoi yhdelle myydylle koneelle olla useita ja heille
projektinprojekti.
Alihankinta
koski myös itse tavaroiden hankintaa. Sieltä ostetaan, mistä halvimmalla
saadaan. Ostotoiminta laajeni ensin lähinaapureihin ja Suomenlahden toiselle
puolen Viroon ja Puolaan. Ei muuten enää tullut henkilöstörahaa entiseen
malliin. Aikataulut venyivät ja liukumien puitteissa henkilöt jatkoivat päivää,
yrittettiin siis tehdä firman kannata hyvää tulosta.
Aasian
markkinoille mentiin tukka hulmuten, rakennettiin uusi tehdas ja haluttiin
käyttöön samat ohjelmat ja järjestelmät kuin Suomessa. Koulutettiin kiinalaisia
työntekijöitä, olivat silloin vielä kymmenen kertaa halvempia, mutta eivät ole
enää. Oppivat tekemään kolmiopalkkia, eli telan kaavareita. Aasian myynti veti
aluksi hyvin, itse keskityin kartonkikoneisiin, joita vielä myytiin, paperikoneiden
myynti oli jo loppunut 2003 jälkeen lähes tyystin. Viimeisin iso kauppa oli
Suomeen Kuusankoskelle nopea hienopaperikone. No, sen jälkeen myytiin Kiinaan
joitakin yksittäisiä hienopaperikoneita.
Aika
aikaa kutakin, sanoi… Kartonkikoneiden myynti alkoi tökkiä. Kiinalainen ostaja
halusi itse valmistaa osat ja työllistää paikallista porukkaa. Suomessa ei
valmistettu ja suunniteltu kuin ns. keihäänkärkituotteet. Laatukustannukset
alkoivat kasvaa ja mikä ihmeellisintä, koneita van ei saatu millään kuntoon.
Asiakkaat eivät katsoneet hyvällä jatkuvia epäonnistumisia ja tuotannon heidän menetyksiään.
Samaan
aikaan tuotekehitys painoi pitkää päivää. Myytiin protoja, joita ei ollut kunnolla
testattu. Vanha sanonta: ”Testataan tuotantokoneella otettiin käyttöön.” Yhä
enempi tuli laatukustannuksia ja vihaisia asiakkaita. Koneita ei saatu enää
kaupaksi. Keskityttiin servisetoimintaan.
Tuumasta
toimeen, organisaatio laitettiin nurin ja servisemiehet remmiin. Uudet kovat
johtajat astuivat peliin. Tai astuivat aamulla huoneisiinsa ja illalla sieltä
ulos. Sen jälkeen johtamistyylinä oli vanha tiimijohtaminen, että henkilöt
ottavat itse työt listoilta ja sopivat keskenään kuka mitäkin tekee. Paitsi
että oli kaksi listaa serivisetyöt ja toinen myynnin lista, jota myynti ei
suostunut serviselle antamaan. Itse kuuluin uusien koneiden ja uusintojen
porukkaan, eli myynti laittoi suoraan meille kahdelle työt, jotka tekivät
tarjouksia kartonkikoneille ja paperikoneille. Servisemiehet tarjosivat, möivät
ja suunnittelivat pieniä komponentteja, siis yksittäisiä osia koneille. Niillä
pienillä komponenteilla olisi sitten pitänyt servisejohdon mielestä kate tehdä,
isossa organisaatiossa. Samoihin aikoihin aloitettiin säästäminen, oli keitos
jo odotettu. Kahvia ei saanut tilata palavereihin. Servisetyöt ostettiin myös
alihankinnasta, niin kuin iso organisaatio oli tottunut tekemään.
Sanoisin
että kustannukset ja laatu olivat niitä tekijöitä jotka eniten painoivat.
Samoihin aikoihin kilpailija möi 12 uutta konetta, kun Metso sai kaksi konetta kaupaksi.
Myydyt pienet uusinnat olivat kyllä työllistäviä, mutta eivät ne mitään
rahasampoja olleet. Viimeisinä aikoina, mitä itse työskentelin tehtaalla, ilmapiiri
muuttui selvästi. Vähäisiä töitä vanutettiin ja virutettiin. Työt tehtiin
vähintään kolmeen kertaan, sanonta: ”Miksi naiset tykkäävät Metson miehistä? No
siksi kun ne tekevät kaiken hitaasti ja kahteen kertaan, ” pitää enää osittain
paikkansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti