Näinä
risaisina aikoina on mieltä nostattavaa kuunnella luennoitsijaa, joka uskaltaa
sanoa asiat niiden omilla nimillä. Tämä sain kokea tänään luennolla, Tartu muutokseen nyt- tulevaisuus ei odota. Luennoitsijana
Tarja Meristö KTT, yritysfuturologi, Futurelab Laurea.
Kaikki
alkoi toteamuksesta: ”Herra antoi viran‒ herra antaa järjen.” Sen jälkeen alkoi
keskustelu tabuista, eli siitä mikä estää meitä näkemästä tulevaisuuteen.
Asoista voidaan vaieta kokonaan, niistä puhutaan, mutta mitään ei tapahdu tai
kielletään kokonaan keskustelu asiasta. Valtaan liittyy paljon vallankäyttöä ja
edellä mainittuja tabuja.
Poliittinen
liberalismi (kaikki mikä tuottaa rahaa on hyvä periaate) on siirtänyt valtaa instituutioille
ja verkostoille, esimerkiksi EU. Kansantaloudellinen valta siirtyy
megayrityksille, jossa vallitsee monikulttuurillinen toimintaympäristö.
Teknologian valta on tiedon hallintaa ja tiedon luomista. Tieto on nykyisin
kaikkien ulottuvilla, mistä seuraa että kilpajuoksu on kovaa, yrityksellä on jatkuva näytön paikka olla ykkönen, mikä johtaa kilpailuun osaavista
työntekijöistä, joilla on kyky nähdä tulevaisuuteen.
Välttämättä
korkeasti koulutetuilla henkilöillä, jotka herra asettaa virkaan ja antaa järjen,
ei tätä kykyä ole. Jopa lääketieteen pääsykokeissa mitataan nykyisin kykyä
soveltaa nopeasti eri luettuja aineistoja ongelmanratkaisutehtävään.
Välttämättä luokan paras muistaja ei ole se henkilö, joka näissä tehtävissä
menestyy, vaan se jolla on kykyä nähdä asioissa syvemmälle ja tehdä siellä
monimutkaisia päätelmiä. Yleensä henkilöt ovat niitä aktiivisia, uteliaita,
omaavat tietyn riskin ottamisen- ja verkottumisen kyvyt. Verkottunut ihminen saa
myös toiselta henkilöltä käyttöönsä kokemuspohjaista tietoa, jonka hän
sulauttaa omaan tietopohjaansa (Hakkarainen, Lonka, Lipponen 2001,58,59).
Miten tulevaisuutta voi ennustaa? Skenaario on elokuvan tai näytelmän
käsikirjoitus, laaja toimintasuunnitelma, tiettyihin olettamuksiin pohjautuva
ennuste. Lähdetään ennustamaan ja kirjoittamaan näytelmää. Ensin asetetaan näytelmän
kulissit pystyyn, mitä kulisseissa on nyt, jos ennustan esimerkiksi opettajan
työn muuttumista tulevaisuudessa. Siellä on Suomi, EU, opetushallitus. Lavan
ympärillä ovat rahoittajat, yrittäjät, sosiaalinen media ja kuiskaajat.
Näyttelijöinä ovat opettajat ja oppilaat. Näytelmään tarvitaan käsikirjoittaja
ja ohjaaja. Keitä he voisivat olla? Ehkä heitä olisivat rehtori ja opetussuunnitelma.
Tutkitaan näytelmää nyt ja annetaan sille uusi nimi, joka katsoo
näytelmää toisesta näkökulmasta. Voisiko opettajan työ olla tulevaisuudessa
yhdessä oppimista oppilaiden kanssa, kenties? Voisiko sen ohjaajina toimia
työllistävät yrittäjät ja henkilöt, joilla on paljon kokemuksellista tietoa
aikaisemmista projekteista? Miten verkottuminen auttaa meitä olemaan mukana
hetkessä, jossa ratkaistaan uusia ongelmia ja luodaan uutta tietoa.
Tulevaisuus tarvitsee asennetta. Jos heität sammakon kuumaan veteen, se
hyppää siitä pois. Mutta jos laitat sammakon kylmään veteen ja lämmität sitä
hiljakseen, sammakko ei tajua hypätä pois ja kuolee. Pitää siis tunnistaa
tilanne ja uskaltaa hypätä pois, jos tuntuu siltä. Kuoppaan tipahdettaessa ei
pidä katsoa taaksepäin vaan nousta eteenpäin vievälle reunalle ja jatkaa
matkaa. Etikettiä ei näe, jos on sisällä pullossa. Loppukevennyksenä laitan juttu
laadusta. Ennen yritys teki aina silloin tällöin p… aa, mutta laatuosaston
perustamisen jälkeen yritys tuottaa tasaisesti p.. aa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti