Oppilaitokset
ja opettajat ovat osaltaan olleet luomassa tulevaisuutta. Tulevaisuuden
tekeminen on aloitettu lastentarhoista ja edennyt siitä vuosi kerallaan siihen
asti kun oppilas on saanut itselleen koulutusta vastaavan työpaikan.
Itsenäistyminen ja kasvaminen toisten ikäisten seurassa ovat olleet yhdelle ilo
ja toiselle painajainen. Mutta ovat siitä kaikki selvinneet, lähes kaikki.
Aivan kuin
Suomen eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja Päivi Lipponen toteaa: ”Suomalaisten
usko koulutukseen on vahva. Lyhyessä ajassa maamme on noussut köyhästä
maatalousvaltiosta osaamisen ja teknologian kärkimaaksi. Voisi sanoa, että
suomalaisilla on pyhä suhde opintiehen. Rippikoulu antoi avioliittoluvan,
kiertokoulu toi lukutaidon torppiin ja Jyväskylän opettajaseminaari mahdollisti
ammatin jopa naisille. Kansakoulu kasvatti kansan uuteen kansallisvaltioon.
Peruskoulu tasasi sosiaalisen taustan vaikutuksen koulutusvalintoihin. Koululaitoksen kehitys on oleellinen osa
suomalaisen kansalais-yhteiskunnan rakentumista.”
Näillä on menty
tähän asti, mutta kehitystä tapahtuu myös Suomen rajojen ulkopuolella. Voiko
enää puhua rajoista, muuten kuin tullimiehen näkökulmasta. Aikoja sitten tuli
työhuoneen nurkkaan se musta pömpeli, jota nimitettiin tietokoneeksi, PC:ksi ja
ties miksi, joka antoi ihmisille taidon liikkua digitaalisessa maailmassa
ajatusta nopeammin paikasta toiseen. Sama pömpeli tuli työpaikoille, enää ei
sihteeriä kutsuttu johtajan huoneeseen pikakirjoituslehtiö kädessä, van johtaja
kaivoi lentokentän loungessa kannettavan esille ja kirjoitteli siinä muistion
jatkotoimenpiteistä ja paukkaisi sen yhdellä sormen painaisulla alaisilleen ja kollegoilleen
ympäri maailmaa, missä nyt sattuivat silloin bisneksen rajapinnalla liikkuvan.
Niin, että
tuollaisiako edellisen kappaleen mukaisia henkilöitäkö oppilaitokset ja
opettajat meistä kasvattavat? Voi olla, että osasta tulee ja osasta ei. Ne
jotka löytävät sen portin kansainvälisyyteen ja verkottuvat ovat jo
tulevaisuuden tekemisessä mukana, mutta ne ahkerat oppilaat jotka miettivät ja
hakeutuvat uusille kursseille oppilaitoksissa ovat auttamattomasti jäämässä
jalkoihin. Miksi he ovat jäämässä jalkoihin? Ei pelkillä arvosanoilla tai hankituilla
titteleillä ole käyttöä, jos et tiedä mitä teet ja kenen kanssa. Tuskin
opettajat tai oppilaitokset pystyvät sinulle kertomaan millainen hieno menestystarina
sinua odottaa oppilaitoksen ulkopuolella. Kaikki on kiinni omasta aktiivisuudesta,
uskosta ja luottamuksesta omaan tekemiseen.
Opettajat
ja oppilaitokset antavat vain niitä eväitä sinne reppuun. Ei kaikista Ressun
oppilaista tule huippuja, osasta tulee muuten vain hienoja ihmisiä. Itse onnesi
kirjoitat ja itse sen elät. Yhdet elävät onnellisen elämän perheenäitinä ja toiset
laittavat väliaikatietoja kavereille Facebookkiin ympäri maailmaa.
Niin, mikä
se asia oli mihin piti ottaa kantaa? Ai niin, että onko opettajilla ja
oppilaitoksilla sitä tulevaisuutta? Varmaan on, en todella luottaisi
monikansallisten yritysten kaikkitietävyyteen siitä, mitä meidän pikku Tiinan
pitäisi opiskella heidän näkökulmastaan, jotta paikka yrityksessä aukeaisi.
Niin kauan kun kasalliset tullimiehet ja rajavartijat ovat työpaikoillaan,
tarvitaan kansallista ennustetta tulevaisuudesta, jota opettajat ja
oppilaitokset rillit huurussa lähtevät toteuttamaan. Opettajat joutuvat kyllä
siinä tapauksessa tekemään sitä työtä ja eikä pahaa tekisi jos pitäisivät
pieniä aivoriihiä yhdessä ongelmallisista asioista, niitä kyllä riittää
tulevaisuudessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti