Barentsinmeren
alue on lisännyt taloudellista merkitystään valtavien öljy- ja kaasuesiintymien
johdosta. On arvioitu, että n. 30 % maapallon löytämättömästä maakaasusta ja
n.13 % maapallon löytämättömästä öljystä sijaitsee Barentsinmeren ja
pohjoisnavan alueella. Vienanmeri ja Kuolanniemimaa lasketaan myös kuuluvan
taloudellisesti tähän alueeseen. Alueella ovat Euroopan laajimmat metsä- ja
mineraalivarat. Venäjän laivaston ydinsukellusvenetukikohta ja ydinjäänsärkijät
ovat alueella. Kartonki ja sellutehtaita on myös Vienanmeren rannoilla Arkhangelissa.
Lähes 20 % Venäjän Bkt:stä tulee Barentsinmeren alueelta. Barentsinmeri on kalarikas
ja kalastus on alueella tärkeä elinkeino niin venäläisille kuin norjalaisille.
Yhteinen ns. harmaa kalastusalue ja sen muu hyödyntäminen on edelleen kiistelty asia.
Se mikä
muita alueen reunavaltioita kiinnostaa, mukaan lukien Kiinan on koillisväylä,
merireitti Tyyneltä mereltä Atlantille lyhentää rahtiaikoja puolella n.
2-5 viikkoa. Toisaalta se on myös haaste, sillä vaikeat arktiset jääolosuhteet
tekevät laivaliikenteestä riskialttiin. Väylä on normaalissa liikenteessä n. 2
kuukautta vuodessa ja silti rahtimäärät ovat kasvaneet koko ajan.
Barentsinmeren
alueelle on tehty kattavia investointisuunnitelmia Norjan, Ruotsin, Suomen ja
Muurmanskin ja Arkangelin alueen kanssa. Vuoteen 2020 mennessä alueen
1.
Öljy- ja kaasupuoleen investoidaan 37 (miljardia €)
2.
Liikenneinfrastruktuuriin 26
3.
Tuulivoimaan 21,4
4.
Vesivoimaan 5
5.
Kaivoksiin 14
6.
Sähköön 3,3
7.
Matkailuun 3
8.
Ydinvoimaan 4
9.
Teollisuuteen 2,4
10. Kauppaan
1,3
11. Bioenergiaan
0,6
Investoinnit
ovat alkamassa ja ainakin Norja on lähtenyt liikkeelle kilpailemaan
Barentsinmeren öljy- ja kaasutukikohdasta aloittamalla suunnitelmat
Kirkkoniemessä. EU:n mineraalivarat ovat alueella Kuolanniemimaa Pohjois- Lappi
ja Ruotsin Kiiruna. Malmin kuljetus vaatii toimivan rautatien. Tässä mielessä
Norjan Narvik tulee olemaan mielenkiinnon kohde isoksi solmupisteeksi malmin,
öljyn ja kaasun jatkolaivausta suunniteltaessa.
Uusiutuvien
energioiden kehitys on EU:n kannalta vaaka-asemassa, mitä sen kannattaa lähteä
tekemään ja hyödyntämään. Lisäksi Kuolanniemimaan strateginen merkitys
ydinohjuksineen on tekijä mikä on otettava huomioon. Venäjä on upottanut
Barentsinmereen käytettyä ydinpolttoainetta jo vuosia, eikä kukaan voi taata
niiden turvallisuutta, merivirrat ovat liikutelleet tynnyreitä. Sen
vuoksi öljyn- ja kaasun etsintään liittyy riskejä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti