Kun
puhutaan opettajan tehokeinoista, minulle tulee ensin mieleen, että jotain on
vialla, pitää käyttää tehokeinoja. Oppimisympäristöhavainnoilla koin
paikallisessa ammattiopistossa, että jokainen uusi ryhmä oli ilmapiiriltään
erilainen ja opettaja otti asian huomioon, tai joutui ottamaan asian huomioon,
onnistuen siinä vaihtelevasti. Palautetilanteessa tunnin jälkeen opettaja
kertoi ryhmän olevan helppo opettaa ja ilmapiiri oli motivoitunut tai sitten
hän totesi, että tätä tämä joskus on. Ryhmässä ei tarvitse olla kuin muutama henkilö,
jotka omalla huonolla käytöksellään latistavat ilmapiirin puun ja kuoren
väliin. Silloin pitää käyttää opettajan tehokeinoja.
Itse suhtaudun
hieman skeptisesti pitkiin tarinoihin ja niiden toimivuuteen tilanteen
rauhoittajana, ainakin teini-iän ohittaneille opiskelijoille kerrottaessa. Ehkä
heihin tehoaa paremmin pienet letkautukset, joihin he ovat itsekin oppineet
sosiaalisessa mediassa, minkä he kokevat huumorina. Saman asian olen itse
huomannut sosiaalisessa mediassa erilaisten asioiden tykkäämisestä. Teinit
tykkäävät, ilmoittavat tykkäämisensä aivan erilaisista julkaisuista kuin
keski-ikäiset henkilöt. Peruskoululaiset ovat jo sitten oma kastinsa, mutta he
kuuluvatkin jo nettisukupolvea seuraavaan sukupolveen ja heille oleminen on
yhtä kuin tietokonepeli kavereiden kanssa. Teineillä jutun on kuitenkin oltava
tunnetasolla, siinä on oltava rentoa aitoa meininkiä. Johtopäätöksenä
arvioisin, että kannattaa olla mukana sosiaalisessa mediassa ja imeä sieltä
vaikutteita vaikkapa lurkkaajana. Ehkä sieltä voin oppia opettajana olemisen
ihanuuksia teinien kanssa toimiessa. Pääseminen vuorovaikutukseen ja avoimeen
luottamukselliseen kanssakäymiseen on kaikkien etu, niin opettajan kuin
oppilaiden.
Opettajan
esimerkillinen kielenkäyttö tarttuu myös oppilaisiin. Sen olen jo itsekin oppilaana
todennut, että mielenkiintoiset ja kiinnostavat puhetyylit ja äänenpainot kiinnittävät
oppilaiden huomiota ja tarttuvat heidän puheisiin. Mielestäni ammattiopistoihin
pitäisi saada maltillisempaa kielenkäyttöä. Jos joka toinen sana alkaa V- kirjaimella,
kertoo se jonkin asteisesta motivaation puutteesta ja epäsosiaalisesta
käyttäytymisestä. Monet valmistuvat asiakaspalvelutehtäviin ja asiakas tulee
olemaan se tärkein lenkki heidänkin hyvinvointia ajatellen. Parturi-kampaajille
opetetaan asiakaspalvelua kahtena vuotena, mutta autonasentajat ja
metallipuolen oppilaat ovat tuskin kuulleet sanaa asiakaspalvelu. Tässä
kohdassa korostaisin yrittäjyyskasvatuksen ottamista huomioon kaikessa
opetuksessa. Siihen kuuluu hyvät käytöstavat, kielenkäyttö ja toisen
huomioiminen. Opettaja on malli oppilaille.
Omassa äänenkäyttönsä
on aina parannettavaa ja mieleen on tullut mennä puheviestinnän kurssille
saamaan lisäopetusta esiintymiseen. Videon eteen en ole uskaltautunut, sekin
voisi olla keino reflektoida omaa osaamistaan. Toinen kielenkäytön kompa on
murre, josta en ole täysin päässyt eroon. Ne van ovat nuo savolaiset sanat niin
kuvaavia joskus, että toistan niitä sellaisenaan. Samalla tapaan en tosin
itsekkään ymmärrä rannikkoalueen Det skodaa- juttuja.
Tv- uutisten
ja urheiluselostuksen analysointi oli mielenkiintoista ja opettavaista. Näki,
että kielenkäyttöä ja viestintää voidaan oppia ja se tulee ottaa
tilannekohtaisesti huomioon.
"Monet ihmiset puhuvat unissaan. Opettajat puhuvat toisten nukkuessa."
Tuntematon
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti