Tämä
kysymys jäi pyörimään päähäni ja ei kun tuumasta toimeen. Minä kysyn itseltäni
ennen kuin käännyn Twitterin asiantuntijoiden puoleen:Onko opettaja asiakaspalvelija? Lisää kysymyksiä, mitä on
asiakaspalvelu ja kuka sitä tarvitsee?
Asiakaspalvelua
tai yksinkertaisemmin palvelua on vaikea yksiselitteisesti määritellä. Onkin
parempi keskittyä itse palvelutapahtuman arvioitiin (Gröönroos, 1998, 53).
Gröönroos nimeää palvelujen neljäksi ominaispiirteeksi, että:
1.
Palvelut ovat aineettomia
2.
Palvelut ovat tekoja tai tekojen sarjoja
3.
Palvelut tuotetaan ja kulutetaan samanaikaisesti
4.
Asiakas osallistuu tuotantoprosessiin
Asiakas kokee palvelutilanteen aina henkilökohtaisena
vuorovaikutustilanteena, eivätkä he erota sitä yrityksen koko toiminnasta. Hyvä asiakaspalvelu
käsitetään laadukkaana toimintana, jonka asiakas käsittää paremmin kuin palvelun
aikana tehdyn konkreettisen työn, esimerkiksi auton huollon. Henkilökohtainen
palvelutapahtuma jää asiakkaan mieleen ja usein liikkeet pyytävät
asiakkaalta palautetta saadusta palvelusta, ja silloin asiakas kertoo ja antaa
palautetta itse palvelutilanteesta. Sähköisten viestimien avulla tuotetut palvelut
kuuluvat samaan vuorovaikutteiseen asiakaspalveluun.
Näyttäisi siis siltä, että olemmevahvasti yrittämisen
puolella puhuttaessa asiakaspalvelusta ja sen merkittävyydestä. Mutta nythän
minä unohdin, että oppilaitoksista valmistutaan asiakaspalveluammatteihin. Siis
mitä? Oppilaitoksissa opettajat ja oppilaat ovat keskenään
vuorovaikutustilanteessa eri oppimiskonteksteissa. Hotelli- ja
ravintola-alan opetuksessa asiakaspalvelu on varsin tärkeässä osassa jo
oppilaitosympäristössä. No, kukas muukaan mallina oppilaille voisi toimia kuin
opettaja. Oliko se näin yksinkertaista? Opettaja siis laitetaan palvelemaan
oppilaita, oppilaat ovat asiakkaita, he ovat maksavia asiakkaita. Ei ehkä
sittenkään, mutta osittain yrittäjyyskasvatus pyrkii huomiomaan sen,
että oppilaat saavat asiallisen mallin ja oppivat huomiomaan jo
opiskeluympäristössä asiakaspalvelun merkityksen heidän tulevaisuuden
tarpeista katsoen. Kaikkien meidän tulee osata viestiä ja käyttäytyä ammateissa
niin, että tärkein lenkki hyvinvointiin on asiakas. Monet
joutuvat vaihtamaan ammattia, eikä koskaan tiedä mihin palvelutehtävään
tulevaisuudessa joutuu.
Opettaja on nykyisin oppimisen ohjaaja ja
oppimisympäristön suunnittelija, ei niinkään luennoitsija. Hänen
henkilökohtainen auktoriteettinsa tulee esille vuorovaikutustilanteissa
oppilaiden kanssa. Luottamus oppilaisiin saavutetaan keskustelemalla ja
toimimalla esimerkillisesti. Opettaja on kuitenkin se henkilö
oppilaitosympäristössä, joka suunnittelee oppitunnit ja toteuttaa ne.
Rehtoreilla on myös rankaisuvaltaa, eikä voida ajatella, että hän toimisi asiakaspalvelijana
rangaistessaan oppilasta. Koska asiakaspalvelu on tärkeä oppiaine, opettaja
suunnittelee ja ohjaa asiakaspalveluoppituntien toteuttamisen työelämän
vaatimusten mukaisesti.
Siinä mielessä opettajan on huomiotava asiakaspalvelu, että
hänen tehtävä on ylläpitää verkostoja yritysmaailmaan ja etsiä viimeisintä
tietoa, joka hänen on pyrittävä saamaan oppilaiden tietoisuuteen. Oppilaiden vanhemmat
saattavat mieltää opettajan niin, että hän on vastuussa meidän pojan tai tytön
hyvistä arvosanoista, ja kun ne eivät toteudu, nähdään opettaja syypääksi
oppimattomuuteen. Myös asenne, että vanhemmat käsittävät maksajina olevansa
opettajan asiakkaita, joita opettajan tulee palvella saattaa johtaa kiivaisiin
väittelyihin ja valituksiin.
Minä ottaisin mukaan oppilaitosympäristöön kolmanneksi
pyöräksi työelämänasiantuntijat jo opiskeluvaiheessa. Työelämän vaatimusten
huomioiminen tulisi ottaa paremmin huomioon opetusta suunnitellessa, eikä vaan
huonona asiakaspalautteena työharjoittelutilanteiden jälkeen. Vanhempain
iltoihin kannattaisi kutsua myös henkilöitä työelämästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti