Lähden
kehittämään omaa viestinnän kehittämissuunnitelmaani miettimällä viestintää
yleisellä tasolla. Mitä viestintä on ja millaista on onnistunut viestintä? On
sanottu, että merkitystä ei ole sillä mitä tarkoitetaan, vaan sillä mitä
ymmärretään. Onnistuneessa viestinnässä sanoma ymmärretään lähettäjän
tarkoittamalla tavalla (Repo, Nuutinen 1998 ,12-13). Vuorovaikutus on myös osa
viestintää ja sen tulkintaa. Viestin lähettäjälle annetun palautteen avulla
voidaan varmistaa viestin tulkinta oikeaksi tai vääräksi.
Olen
monesti ihmetellyt liikkuessani eri puolella Suomea, miten eri tavalla ihmiset
tulkitsevat puhetta. Murrealueelta poistuminen vaikka Kalajoelle tuo mukanaan
hölmistyneen tunteen puheviestinnän jälkeen, että ymmärsikö vastaanottaja mitä
todella tarkoitin? Aina ei ole taitoa varmistaa että menikö asia perille.
Savolaisena parhaiten tulen ymmärretyksi oman murrealueen piirissä. Tosin
löytyy niitäkin vääräleukoja, joita en itsekkään tajua, mutta lähinnä ne ovat
yksittäisten sanojen tulkitsemisen vaikeutta. Pidän kykyäni sopeutua erilaisiin
tilanteisiin hyvänä. Olen ehkä liiankin avoin ja siitä voi saada väärän
käsityksen. Vaikka yritän vain olla aito ihminen, minusta tehdään helposti
kauppias, joka myisi vaikka vanhan äitinsä. Ei silti, äidinpuolen geeneissä on kauppiaita
ja ei setäänikään voi moittia huonoksi kauppiaaksi. Kierrätti minua tunnin
katselemassa vanhoja toimistokalusteita ja sen jälkeen möi minulle elämäni
kalleimmat yöpöydät.
Mikä on
tavoitteeni opettajana, viestijänä oppimistilanteessa? Siitä tässä on nyt kyse.
Ensimmäinen tavoite on tulla ymmärretyksi oikein, ja sen varmistaminen
vuorovaikutuksella. Jos minä en pääse vuorovaikutustilanteeseen oppilaiden
kanssa, olen silloin lähtöruudussa. Mistä se voi johtua, jos näin käy? Se voi
kieliä luottamuksen puutteesta, viestijät eivät tunne vielä toisiaan. Aina voin
avata vuorovaikutteista keskustelua kysymällä, mutta jos palaute tulee suoraan
kysymättä ja juttu jatkuu siitä, niin olisin tosi mielissäni. Koska toinen
tavoite voisi olla se, että viestinnästäni syntyy avoin ja luottamuksellinen
ilmapiiri, johon kaikki voivat osallistua tasapuolisesti. Hyvän
oppimisilmapiirin saavuttaminen parantaa luokkahenkeä ja tekee opettajankin
työnteosta mielekästä. Tarkoitus on että ryhmä oppii ja opettaja pystyy sen
toteamaan vain vuorovaikutuksen keinoin.
Opettajan
pitää olla myös hyvä kuuntelija. Hänen tulee sisäistää oppilaan sanomisen
pääkohdat ja pystyä antamaan tukea sen jälkeen ongelmissa. Toisaalta valmiiden
vastausten viestiminen ei ole järkevää, vaan ohjaava viestintä. Pidän omina
vahvuuksina luovuutta ja periksiantamattomuutta. Toisen tasapuolinen huomioon
ottaminen on myös vahvuuteni, jonka uskon lisäävän luottamusta
vuorovaikutuksessa. On myös osattava pitää luottamus toista kohtaan. Ei kannata
sanoa hölmöä, jos ei tiedä asiaa, kannttaa pitää joko suu kiinni tai tunnustaa
ettei tiedä asiaa, mutta ottaa siitä selvää ja tosiaan ottaa selvää.
Lähiviestinnän kehityssuunnitelmani koskee opettajaharjoittelua keväällä ja siihen
voisi tulla seuraavanlaisia otsikoita:
1.
Luota itseesi.
2.
Ole rehellinen itsellesi
3.
Älä vähättele kuulijaasi vaan pyri vuorovaikutukseen kaikkien kanssa.
Sillä heillä on oppimiseen oikeus.
4.
Ota selvää toimintakulttuurista
5.
Ota vastaan palautetta
6.
Ota huomioon teknologia viestinnässä
7. PIDÄ OMA SELKEÄ LINJA
8.
Muista että aina voit opiskella lisää ja oppia uutta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti