Lapsuuden pihapiirin kuvauksessa Nuket kertoja kertoo tarinaa itsestään ulkopuolisin silmin (Ekstradiegeetti/homodiegeetti).
Asuintalon vinttikammari oli kahden tytön Leenan ja Millan paikka, missä he
saivat leikkiä. Vintille oli kasattu vanhoja vaatteita matonkuteiksi. Novellin
alku kuvailee miljöötä hyvinkin tarkkaan. Sitten löytyy jo muutossa kadonnut
nukke ja se tuo lapsuuden voimallisena kertojan mieleen.
Kerronta kulkee eteenpäin hän‒ muotoisena. Millan tunteita käydään läpi nuken
löytymisen yhteydessä. Nukke katosi muutossa isosta kauniista punaisesta
talosta rumaan taloon, jossa ihmisten kiukkuiset äänet kuuluivat läpi seinien.
Näkökulma on Millan näkökulma. Milla tuntee surua menneeseen aikaan. Katsotaan
vanhaa valokuvaa, jossa neljä lasta istuu punaisen talon pihanurmella nuket
sylissään, paitsi Millan räsynukke, joka lojuu maassa, vain toinen käsi on
Millan kädessä.
Suora kerronta etenee Millan kasvaessa lapsesta
murrosikäiseksi ja nuoreksi äidiksi. Milla menee uudelleen naimisiin ja kertoo
muutosta maalle, kuinka siellä korjataan ja rakennetaan sen minkä pystytään,
jatkuvassa rahapulassa.
Henkilökuvausta on novellissa vähän, jopa niin vähän että
tulee tunne ujoudesta. Milla tykkää askarrella myös aikuisena nukkekoteja.
Rakentamista kuvataan erityisellä innolla. Milla yrittää hallita elämäänsä niin
kuin hän hallitsee nukkekotia, mutta ei onnistu. Aina tulee joku isosisko tai
muu, joka määrää ja maanittelee asiat oman mielensä mukaan. Itsensä
toteuttaminen kuvataan Millan haluna tehdä nukkekoteja. Se on sitä, mihin muut
eivät anna hänelle teko-ohjeita. Kunnes muutetaan taas ja nukkekoti jää autotallin
nurkkaan. Millan mies rakennuttaa Millalle nukkekodin vanerista, mutta se
nukkekoti jäi Millalta sisustamatta. Eihän se enää Millasta omalle tuntunut.
Dialogia esittävät tytöt ja tyttöjen äiti. Tytöt
keskustelevat novellissa omalla lapsen äänellä. Turun murre vilahtaa yhdessä
dialogissa: ”Kyl onki krooksittu.” Krooksittu sanana jää minulle vieraaksi,
mutta ajattelen sen liittyvän nuken ommelten työn jälkeen.
Jokaisen
nuken tulo, ilmestyi se elämään millä tavoin hyvänsä, herätti Millassa hurjan
haaveen, toivon jostakin rakkauden tapaisesta tunteesta. Ja kun nuket lähtivät
pois, hylättiin tai hukattiin tai miten tahansa, tuli vähäksi ajaksi tunne kuin
olisi itse tullut jätetyksi. Ja kuitenkin nukkien tunteet olivat täydellisesti
Millan vallassa. Miten hän olisi voinut luottaa ihmisiin, joiden tunteet olivat
heidän omassa vallassaan, arvaamattomia? Miten hän olisi voinut luottaa
aikuisiin ihmisiin, joiden armolla eli?
Tekstistä voidaan tehdä johtopäätös, että Milla saattoi olla
lapsena vanhempien heikolle huomiolle jätetty. Ehkä aikuiset elivät oma
elämäänsä ja lapset omaansa. Jonkinlainen turvattomuuden ja luottamuksen puute
saattoi johtua lapsuudesta, mikä sitten heijastui Millan myöhempään elämään,
lukuisine avioliittoineen. Jään miettimään oliko kertoja rehellinen
mainitessaan punaisen ihanan talon puutarhoineen. Valokuvassa Millan katse oli
suuntautunut muualle. Oliko jokin henkilö, jota Milla pelkäsi? Oliko punainen
ihana talo sittenkin se ruma ja ahdistava talo, sillä siellä ei leikitty
vintillä?
Tässä toden tuntuisessa novellissa, joka aukeaa kuin filmi
lukijan eteen, Marko, hulttiokummipoika, joka on ikään kuin adoptoitu
lapsettomalle parille Kaarinalle ja Otolle, saapuu tervehtimään pariskuntaa
heidän maaseutuasuntoon. Novellin kertoja on ulkopuolinen, mutta kertoo tarinaa
itsestään (Ekstradiegeetti/homodiegeetti), Kaarinan näkökulmasta. Henkilöitä on
novellissa kolme Otto, Kaarina ja kummipoika Otto.
Suoraa kerrontaa mahtuu illasta aamuun melko vähän. Marko
saapuu neljä tuntia sovittua aikaa myöhemmin paikalle. Otto on lämmittänyt
saunan kolmesti siihen mennessä. Seuraavaksi Otto ja Marko menevät saunaan ja
tulevat sieltä pois, antaen Kaarinalle vuoron. Istutaan pihakeinussa ja
grillataan, mennään nukkumaan ja herätään yöllä järveltä tulevaan Markon
huutoon. Markon vene on kaatunut ja Marko käydään pelastamassa vedestä.
Aamu-uinnin jälkeen Kaarina istuu laiturille.
Novellissa kuvaillaan sitä, miksi Markosta tuli Otolle niin
tärkeä henkilö. Markon isä Aarno oli ajanut itsensä hengiltä ja Otosta ja
Kaarinasta oli tullut Markon sijaisvanhemmat. Myös Markon elämänvaiheita kuvaillaan.
Markolla oli nyt nelikymppisenä takanaan eroon päättynyt avioliitto. Markolla
oli lukuisia määriä muita naissuhteita. Edellisestä naisesta ei luovuttu ennen
kuin uudesta oli tukeva ote, semmoinen
saattaen vaihdettava, Kaarina oli sanonut Otolle. Markon luonnetta
kuvaillaan hyvin herkäksi, mutta toisaalta hän osaa käyttää tilanteita
hyväkseen ja on eräänlainen siivelläeläjä. Otto ja Kaarina ovat Markolle kuin
pankki, jonka puoleen hän kääntyy hädän hetkellä. Marko on kietonut Oton
pikkusormensa ympärille melko vahvasti. Hän puhuttelee Ottoa rakas Otto‒ isäni
ja saa läpi kaikki kotkotuksensa.
Dialogi paljastaa Markon tunnepuolen sitoutumisen asteen
sijaisvanhempiinsa. Aluksi kaikki on ihanaa, hauska tavata, tervetuloa, mutta
pian alkaa painostus ja oman edun tavoittelu. Kaarina saa kuulla Markon äänen
kiristyvän heti voileipien laitossa, Ja
niin tuhat kertaa kun niistä on puhuttu. Kaarinan unohdettua ettei Marko
voi sietää kylmiä savustettuja muikkuja ja juustoa. Marko pyytää päästä asumaan
väliaikaisesti Oton ja Kaarinan luo, mutta Kaarina antaa aluksi kielteisen vastauksen.
Tästä Marko vihastuu ja laukoo sanoja.
‒ Mitä helvettiä? Mitä meinaat? Teillä on se
ylimääräinen huonekin.
‒ Ei se ole ylimääräinen. Se on meidän yhteinen
työhuone.
‒ Mihin te muka työhuonetta tarvitsette, eläkeläiset?
‒ Tarvitaan vaan.
‒ Otto kyllä jo lupasi, etkö luvannutkin, rakas Otto‒ isäni?
Markon käytöstä voisi kuvailla dialogin perusteella
teini-ikäisen pojan kiukutteluksi ja sitä se onkin. Lopuksi hän laukaisee
totuuden ajatuksistaan myös Otolle ‒
Syö persees, kusipää, raukkis,ja
jättää sijaisvanhempansa, nappaa puolikkaan punaviinipullon ja juoksee aittaan.
Kiittämättömyys on ollut maailman palkka Otolle ja Kaarinalle, mikäli puhutaan
Markon käyttäytymisestä heitä kohtaan. Marko juo alkoholia liikaa, eikä pysty
enää reflektoimaan oma käyttäytymistään. Mielipaha ilmestyy pienimmästäkin
vastoinkäymisestä kuin postinjakaja postilaatikolle. Alkoholi ei tuo kuin
hetkellisiä hyvänolon tunteita, jotka loppuvat mielipahaan ja masennukseen.
Edellä kuvattua kohtausta voidaan pitää myös konfliktina,
joka kaipaa ratkaisua. Ratkaisu tulee seuraavan yön ja aamun tapahtumista. Marko
ottaa yöllä veneen ja onnistuu tippumaan siitä veteen ja aloittaa huudon, joka
herättää Oton ja Kaarinan. Otto ryntää aamutakkisillaan pelastamaan Markon
lähes jalkaisin rantavedestä. Kaarina kiikuttaa paikalle huopaa ja
konjakkipulloa. Käenpoika saa lopulta pikkulinnuilta hoivaa ja tahtonsa läpi.
Aamulla Kaarina myöntyy Markon pyyntöön saada muuttaa asumaan heidän luokseen.
Ratkaisuun on vaikuttanut yölliset tapahtumat ja vuosia jatkunut Oton ja
Kaarinan pelko siitä, että Marko yrittää taas itsemurhaa.
Aamu-uinnin
jälkeen hän jäi istumaa laiturille. Kauempana lahdella kaksi lokkia laskeutui
veteen ja jäi kellumaan valkoisina ja keveinä kuin paperitaitokset. Hetken
päästä niiden rinnalle laskeutui kaksi pienempää ja harmaampaa lokkia: lapset.
Kauempana ui kuikkaperhe: vanhemmat ja yksi pikkuruinen vielä tasaisen ruskea
ja pörröinen poikanen. Ne eivät uineet peräkkäin vaan rinnakkain, poikanen
välissään. Vanhemmat kaitsivat sitä valppaasti päätään vaaraan varalta eri
suuntiin käännellen. He olivat seuranneet sydän sykkyrällä samanlaisia
kuikkaperheitä koko edellisen kesän, pienokaisen pärjäämistä, ainokaisen. Ettei
vaan hauki vie, ei petolintu. Hitaasti pieni pallo varttui, kasvoi kuikan
näköiseksi, itsenäistyi. Pian se uskalsi erkaantua kauemmas vanhemmistaan,
sukellella oma-aloitteisesti.
Novellin teema koskettaa arkisuudessaan ja
surullisuudessaan. Luonto kasvattaa sanotaan. On monia vaaroja, joista on
selviydyttävä. Kaikki lapset eivät siitä kuitenkaan selviä puhtain paperein, ei
vaikka vanhemmat kuinka pitävät silmällä ja yrittävät kasvattaa. Onko se
kuitenkin jonkinlaista jatkumoa sukupolvesta toiseen?
Kirjan nimikkonovelli on surullista luettavaa. Kuolema on
lähellä lähes joka sivulla. On syöpää ja pitkälle edennyttä alkoholismia.
Kerronta etenee yksikön ensimmäisessä persoonassa. Muotokuvamaalari, jonka
nimeä ei mainita kertoo minä‒
muodossa elämästään sekä menneestä, että nykyisestä. Kuka on novellin kertoja?
Onko hän osallisena tekstissä vai kertooko hän tarinaa ulkopuolisena
tarkkailija? Päädyn minä‒
muotoiseen suppeaan ei kaikkitietävään kertojaan. Kertoja antaa
muotokuvamaalarin kertoa tarinan omasta näkökulmastaan. Eli kertoja on jollain
tavalla sisällä tarinassa, mutta ei osallistu (Intradiegeetti/Heterodiegeetti),
ehkä kertoja on ottanut minä‒
muotoisen roolin itselleen miehen muodossa.
Miljöö on Helsinki, jonka katuja maalari kävelee ja huomaa
poliisin ottavan talteen juopuneen naisen kadulta. Maalari säpsähtää kun huomaa
talteen otettavan naisen olevan oma tyttärensä ja kiirehtii paikalta pois
ateljeehen, jossa maalaa muotokuvia.
Hän pohtii elämäänsä ja syyttää itseään siitä kun läheiset
kuolevat toisensa perään. Elina, hänen ensimmäinen vaimo oli kuollut tyttären
ollessa kuusi vuotias ja nyt kuolemaa teki Elsa, hänen toinen puolisonsa.
Sairasta ja väsynyttä Elsaa kuvaillaan istumassa sohvalla puoli-istuvassa
asennossa, jalkojen päällä vaaleanvihreä villahuopa ja hartioilla shaali.
Kuvaus on totuudenmukainen. Sytostaattihoidon aikana henkilö tuntee väsymystä
ja häntä kylmää, ei pelkästään pelko kylmää sielua vaan ruumis väsyy ja sen
pitää levätä, kerätä voimia.
Takautuvasti kerrotaan Elinan sairaudesta ja matkasta kohti
kuolemaa. Maalari ja tytär turvautuivat lohtua etsiessään toisiinsa ja tytär
jäi nukkumaan äidin sänkyyn. Kunnes konflikti saapuu paikalle. Elsan tulo
maalarin elämään karkotti tyttären ja tytär tunsi itsensä hylätyksi. Siitä
alkoi tyttären alamäki, joka ei näytä loppuvan, ei sitten millään, kunnes
maalari löytää Elsan kuolleena ja menee ilmoittamaan siitä tyttärelleen, ei
vastausta, mutta ovisummeri surahtaa ja ovi aukeaa. Konfliktin ratkaisu jää
piiloon. Tukeutuvatko isä ja tytär toisen kerran toisiinsa, ikään kuin palaavat
menneeseen, ennen aikaa Elsan vai jatkuuko tyttären alamäki, se jää novellissa piiloon.
Dialogissa Elsan kanssa maalari ei paljasta syytä, miksi hän
ei pystynyt toimittamaan sovittua asiaa kaupungilla. Toinen dialogin esittäjä
on Elina, joka ei anna syövälle periksi vaan raivoaa ja yrittää sillä tapaa
saada voimaa taakseen voittaa raivoavat syöpäsolut. Myös tyttären viha
purkautuu Elsaa kohtaan dialogeissa, ‒
Tässä saatanan lävessä ei saisi edes
tunteitaan näyttää, hän rääkyi. Lopuksi maalari tunnustaa väsyneelle
Elsalle, että oli nähnyt tyttärensä juopuneena poliisien seurassa. Elsa yrittää
lohduttaa malaria.
‒ Et sinä sille mitään voi. Itse sen on elettävä joka
ikinen sekunti elämästään, vaikka se kuinka tappelisi vastaan.
‒ En perkele voikaan. Enkä edes yritä.
Miksi tämä tarina on laitettu kirjan nimeksi? Onko
kirjoittaja halunnut kunnioittaa jotain tai pyytää anteeksi, mene ja tiedä.
Aivan kuin Jari Tervon kirjoissa on pääosassa yhteiskunnan laitapuolen
kulkijat, niin tässäkin osittain. Laidalle on helppo mennä, mutta sieltä on
vaikea päästä keskelle. Maailma pyörii kuin lastenpuiston vaakakaruselli,
hyppäät kyytiin ja potkit vauhtia jotta muut tipahtaisivat kyydistä, mutta jos
et itse tajua mennä keskelle, keskipakoisvoima heittää sinut auttamattomasti
ulos laidalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti