Minustako opettaja
Peruskiveä opettajuuteen on nyt muurattu kaksi kuumaa päivää
Tampereella. Ensimmäisten päivien perusteella voisin kertoa huomioistani
seuraavaa:
·
opettajat ovat
kovaäänistä porukkaa
·
opettajat ovat
huumorintajuisia
·
opettajat ovat
lahjakkaita
·
opettajat ovat
luovia
·
opettajat ovat
sosiaalisia
Voisi päätellä ettei tullut ikävä oppitunneilla. no ei
kerinnyt tulla, sillä touhua ja tohinaa tuntuu riittävän ja uusia
mielenkiintoisia asioita. Odotan kauhulla, mitä kaikkea tässä joutuu tekemään
ja olemaan valmis tekemään seuraavien 1,5 vuoden aikana.
Uusi opetussuunnitelma oli tietenkin tehty pienemmälle
budjetille ja tunteja oli vähennetty ja itsenäistä otetta asioiden
selvittämiseen lisätty. Mutta siihen on menty lähes joka puolella. Sinulle ei
sanota mitä sinun on tehtävä, vaan sinä otat selvää itse mitä sinun on tehtävä ja
saat siihen tukea. Se on vähän kuin tosi-TV ohjemassa, jossa ryhmä heitetään
viidakkoon ja annetaan selvitä siellä mahdollisimman vähän ryhmää ulkoa päin
tukien.
Osallistuva pedagogiikka on tämän päivän sanahirviö opettajaopiskelijoille.
Siinä perimmäisenä tarkoituksena on tukea sisältöjen, menetelmien ja
toimintakulttuurien kautta opiskelija omaa identiteetin kasvua opettajaopiskelijana.
Tahtoo tarkoittaa sitä että yritä edes
olla aktiivinen ja osallistuva, vaikka et saisikaan ääntäsi kuuluville siinä
kaikki yhtä aikaa puhuvien opettajaoppilaiden laumassa.
Aikavarkaista varoiteltiin jo toisena päivänä, eli kuinka
paljon aikaa menee joutavaan höyrötykseen ja tapoihin, joista pitäisi päästä
irti. No, se selviää kun päästään itse luokkahuoneeseen ja nähdään todellinen
tilanne, miten tehokkaasti luokkaa pääsee opettamaan. Opettajat ovat
sosiaalisia eivätkä pidä kynttilää vakan alla, näin ainakin asiat esitettiin.
Kaikki tieto on kaikkien käytettävissä.
Kaiken lisäksi aloitin yrittäjyyteen valmentavassa ryhmässä.
Ryhmä on ensimmäinen Suomessa ja koulutuksen tavoitteena on edistää yrittävyyttä
ja yrittäjämäistä toimintaa opettajien keskuudessa. Yrittäjämäisen toimintaotteen
tarkoitus on selvitä paremmin tässä epävarmassa ja muutoksia muutosten perään sisältävässä
yhteiskunnassa. On totta että opettaja ei voi sulkea silmiään ympärillä
pyörivältä yhteiskunnalta. Ei, opettajan on oltava suorastaan pyörteen
keskiössä haistelemassa tulevia virtauksia. Hänen tulee olla moottori, joka vie
asioita oikeaan suuntaan. Katsotan nyt minkälainen moottori saadaan. Diesel on
kestävä ja turbon kanssa kilpailee vauhdikkaasti. Riippuu tietysti, millaisella
radalla joudutaan ajelemaan ja millaisessa ruuhkassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti