Ikean kaupassa
Jouduin sitten tahtomattani vaimon ja
pojan mukaan huonekalu- ja matto-ostoksille Ikeaan. Arvasin kyllä, että pitkä
päivä oli tulossa ja jalat olisivat aivan muusina jo iltapäivällä. Ei yksin
pahaa, eihän minulla ollut henkilökohtaista ostettavaa, mutta katselin
uteliaisuuttani kimpsujen ja kampsujen hintoja ja valmistustarroja. Senhän nyt
arvaa, missä maassa suurin osa kaikesta myytävistä tuotteista oli valmistettu.
Lienee sellainen retorinen juttu, mutta sitten kiinnitin huomiota valmistuttajaan.
Arvatkaapas oli siellä paljon suomalaisen valmistuttajan tuotteita, no ei
ollut. Ruotsalainen valmistuttaja, javist.
Häpeämättömänä aloin siinä talsiessani
pojan ja vaimon perässä miettiä, että onnistuisiko tällaisen Ikean tapainen
liikeyritys suomalaisilta? Siinä aikani astellessa, en löytänyt mieleni
pohjalta kuin negatiivisia osumia. Eihän se nyt kävisi, että suomalaiset
voisivat hyväksyä, että vedetään yhtä köyttä ja haetaan yhteistyökumppanit
kotimaasta: ”Minähän osaan yrittää itsekin, ja minun tuotteita ei sille
kauppiaalle anneta.”
Olen pienessä mittakaavassa kuullut,
että pienen paikkakunnan pienyrittäjät tukevat toisiaan, tilaamalla aina kaiken
mahdollisen oman paikkakunnan pienyrittäjiltä. Siinä pysyy Euro kotona ja oman
paikkakunnan yrittäjät ja heidän työntekijät saavat töitä.
Ikea vaan on maailmanlaajuinen
vastaavalla periaatteella toimeentuleva yritys. En löytänyt suomalaista
valtakunnallista tai kansainvälistä vastaavaa yritystä, joka toimisi samoilla
periaatteilla kuin pienen paikkakunnan yrittäjät.
Siinä sitten astellessa ja toivoessa kahvia ja
pullaa, yritin löytää syitä moiseen käytökseen. Yksi suloisen katkera totuus on
kateus. Toinen on näyttämisen halu, jonka tarkoitus on saada toiset
kateelliseksi. ”Meillä tilataan kaikki ulkomailta. Joo pari kertaa kuukaudessa
pitää käydä liikematkalla. No näillä Finnairin kultakortin pisteillä teemme
sitten kerran vuodessa lomamatkan.”
Ei Ikea ole mikään puhdas pulmunen
itsekkään, mutta se on pystynyt säilyttämään ruotsalaisuuden suunnittelussa ja
johtamisessa. Myös Ikean alku oli takkuista. Alla historia tekstiä vaikeuksista
(Jenni Vähä,2013 http://some.lappia.fi/blogs/liikeakatemia/2013/05/20/ikea-tarina-5/.
Pian Ingvar kuitenkin huomasi, että ihmiset haluavat
tunnostella ja kosketella huonekaluja ennen virallista ostopäätöstä. Sitä
varten ensimmäinen tavaratalo rakennettiin (muistaakseni) 1950-luvun lopulla
Älmhultiin, jonne ihmiset matkustivat pitkiäkin matkoja katsomaan huonekaluja
livenä. Osto tapahtui kuitenkin vielä silloinkin postimyyntinä eli huonekalut
olivat vain näytillä. Tästä voi sanoa alkaneen Ikean menestystarina. Kysyntä kasvoi hurjasti sillä huonekalut
olivat verrattavissa kilpailijoiden tuotteisiin huomattavasti edullisempia. Kun
kilpailijoiden korviin kuului uuden yrittäjän konsepti, he rupesivat
toimenpiteisiin Ikeaa vastaa. He kielsivät tavarantoimittajia viemästä
tuotteita Ikealle tai mikäli he rikkoisivat sopimuksen, muut huonekaluliikkeet
lakkaavat tuotteiden oston heiltä kokonaan. Moni tavarantoimittaja vetäytyi
eikä vienyt Ingvarille huonekaluja. Pari toimittajaa vei salanimellä ja
Ingvar perustikin ”harhayrityksiä” joiden avulla tavaraa saatiin yritykseen
sisään. Tilanne meni yhdessä vaiheessa niin pahaksi, että Ingvaria kiellettiin
osallistumasta huonekalumessuille, mutta hänhän meni sille salakuljetettuna! Ingvar taisteli ja
taisteli ja lopulta muut antoivat periksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti