Mietin tässä muuten vain, että oliko koulussa ennen vanhaan,
siis kuusikymmentäluvulla, asiat paremmin kuin nyt? Silloin kylän koulussa
vallitsi järjestys ja kuri. Ei puhuttu mistään ADHD lapsista tai tehty lapsille
koulutyötä helpottavia erityisopettajaa vaativia opintosuunnitelmia. Toisaalta
tuntuu, ettei niitä ollutkaan. Kaatumatauti taisi olla näkyvin oppimista
rajoittava tekijä, eikä siitäkään saanut mitään erityiskohtelua. Kohtauksen
saanut tuettiin, katsottiin, ettei pure kieltään ja laitettiin saattajan kanssa
kotiin lepäämään.
Nyt kun menee koulun kansliaan löytää vinon pino mappeja
kirjoitettuna oppilaiden erilaisista ongelmista oppia asioita, puhumattakaan
kerrotuista kiusaamisista ja selvityksistä niistä. Lyhyen opettajakokemuksen
perusteella voisin sanoa, ettei koulu ole muuttunut mihinkään. Oppilaat
leikkivät ja pelaavat jalkapalloa niin kuin mekin tehtiin kuusikymmentäluvulla.
Parhaat pelaajat valitsevat joukkueen niin kuin ennen ja kivaa oli. Mikä tekijä
on erilainen? Saatte arvata kaksi kertaa, no, se on kännykkä. Ei ollut ennen
kännyköitä. Ei ollut kännykkäpelejä ja ei ollut ADHD ongelmaa. Opettaja joutuu
kieltämään kännykän räpläämisen tunnilla laskemattoman kerran. Voisi sanoa,
että oppilaat eivät keskity oppimiseen ja opettajan kuuntelemiseen vaan siihen
miten he saavat salaa räplätä tai pelata sitä mahtavaa peliään, josta saa niitä
mahtavia pisteitä, hallelujaa.
Paras kysymys minulle oli seiskojen fysiikan tunneilla:”
Miksi me ei voida pitää jotain hauskaa näillä tunneilla?” No, eihän siihen voinut
sanoa kuin, että: ”Kuule minä olen kanssasi samaa mieltä, mutta kun oppivelvollisuuslaki
määrää sinua ja minua opiskelemaan näillä tunneilla.” Syvä hiljaisuus sen
jälkeen ja tehtävien tekeminen jatkui, kunnes ruokailu läheni ja alkoi valitus,
että emmekö me voisi jo lähteä ruokailemaan. Turha muuten kieltää, ne menivät
jo.
Kyllä se niin on, että nykyajan lapset ovat viisaita. Ai,
että minkä takia ovat? No sen takia että kun heillä todetaan lukihäiriö, niin
he tietävät erityisoikeutensa, ja pitävät siitä kiinni. Jos asia on kiinnostava,
ei lukihäiriöstä ole tietoakaan, kirjaimet suorastaan vilistävät oppilaan
lukiessa tekstiä, kunnes hän huomaa opettajan innostuneen ilmeen ja lopettaa,
ai niin lukihäiriö, toinen saa jatkaa.
Ei sitä ennen osattu opettajalle haistatella tai muuten
kertoa etten minä tätä tietoa tarvitse tulevaisuudessa. Kaikkea olen tarvinnut
mitä muistan opettajani sanoneen. Opettaja oli kylän moottori, joka jakoi
tietoa talvisin, opetti kesällä uimakoulussa ja piti urheilukoulua. Aivan
varmaan näki ketä mistäkin tulisi. Niin, ne HOIJKsit, ne ovat tulleet ja ei voi
kuin ihmetellä. Terveille oppilaille tehdään sosiaalityöntekijöiden toimesta
jos minkälaisia papereita ja sitten sellaiset oppilaat istuvat kuin tatit tunnilla,
eivätkä kysyttäessä osaa vastata kuin että: ” En minä tiedä.”, joka ikinen
kerta. Kaikkeen tottuu vai tottuuko? Tottuu, se on varma, oppivelvollisuus on
niin lyhyt aika ihmisen elossa, että se vain vilahtaa paremman toivossa.
Parempaa tulevaisuutta toivoen, lukekaa ja kertokaa tarinoita, niistä on apua.
Tulevaisuuden toivot tarvitsevat tietoa menneisyydestä, koska heillä on synkkä
ja pimeä tulevaisuus ja heitä pelottaa se.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti