Mikä eteen oppimisessa, jos tuntee, että tietoa kyllä löytyy
ja sitä saa, mutta ei vaan osaa keskittyä siihen olennaiseen? Tältä minusta
tuntui menneenä viikonloppuna. Epäorgaanisen kemian tentti näytti helpolta
kysymyspaperilla, mutta vastauspaperilla se olikin jotain aivan muuta kuin
helpon näköistä, ei tullut flow- ilmiötä, eikä ajatusten virtaa. Samoja
murheita tuntui olevan muillakin. Mistä oppiminen kiikastaa ja mitkä tekijät
vaikuttavat kokeessa onnistumiseen tai epäonnistumiseen?
Kaikki alkaa siitä, että sinulle lyödään mapillinen
luentomonisteita ja kymmeniä kotitehtäviä eteen. Sen jälkeen plarataan
luentomonisteesta tärkeimmät kohdat läpi ja ohitetaan loput käsiä heilutellen. Sitten
sinulle kerrotaan tentin minimi pisteraja, joka on puolet. Kotitehtävistä saat
jonkun verran lisäpisteitä, ei kuitenkaan koskaan niin paljon että sillä
mennään läpi. Tahdon kertoa, että liian vähän luentoja ja aikaa oppia. Onhan
meillä netti ja Youtube videot, siltä löytää mitä vain. Niin on ja sehän tässä
hieman askarruttaa.
Vanhaan ”hyvään” aikaan opettaja oli ylin auktoriteetti ja antoi
tai oli antamatta tietoa niitä janoaville. Oli oppikirja, jota luettiin kuin seitsemän
veljestä aapista lukkarin koulussa. Kotitehtävät piti tosiaan oppia tunnilla
tai etsiä oppi kirjoista. Entä nyt? Juu, helppo homma, kotitehtävän vastaukset
voi löytää netistä tai katsoa opetusvideoita, toimii hyvin. No niin toimi
minullakin. Kaikki pisteet on saatu kotitehtävistä, mutta kun tentissä ei
netistä ole mitään apua. Asiat joko osaat tai ei osata. Taitaa olla niin, että
liika tieto on vain haitaksi opiskelussa. On totta, että tieto voidaan esittää
monella tapaa ja ehkä siitä tulee vaikeuksia. Opettelet asiat Khan- akatemian
videon avustamana ja huomaat, ettei homma mene oikein.
Yleensä lopullinen osaamattomuuden syy löytyy peiliin
katsomalla, mutta sanoisin että opetuksen kireät aikataulut ovat myös osasyy
siihen, että lisätietoa pitää ja tulee hakea muualta, sitä suorastaan
odotetaan. Miten sitten voidaan todentaa tiedon oikeellisuus. Itse olen varsinainen
kyselykone oppitunneilla. Siis yksi tyhmä kysyy niin paljon, ettei kaksi
viisasta ehdi niihin vastata. Periaatteessa se on oikea lähestymistapa ja
aktiivisuuden osoitus. Vika on ilmeisesti siinä että kysyy vääriä asioita
väärään aikaan. Toinen pedagoginen juttu voisi olla ryhmäkeskustelu.
Valitettavasti ryhmädynamiikka ei aina toimi. Toiset haluaa päästä
mahdollisimman vähällä, eivätkä osallistu ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Lisäksi
ryhmätyöt vievät aikaa.
Opitaan verkossa, tehdään hommat kotona netin ääressä,
oppikirjat ovat sähköisesti luettavia kirjastoissa. On kokemusta ja toimii ja
ei toimi. Hyvin tehdystä verkkokurssista saattaa oppia todella paljon. Yleensä
kokonaisuudet otetaan paremmin huomioon, koska verkkokurssi on pitänyt
suunnitella etukäteen verkkoon. Vielä kun se testataan ja arvioidaan, on se
mielestäni ykkösvaihtoehto näinä kiireisinä aikoina. Verkkokurssilla osaamisen
arvostelu näkyy heti, jolloin oppilas näkee missä mennään, paljonko pisteitä
vielä puuttuu tai haluanko panostaa kurssiin tosissaan. Verkkokurssin
lopputentti voidaan pitää verkossa ja sen painoarvo voidaan määrittää
etukäteen.
Verkkokurssin haittoja on verkon hitaus ja muut verkon
tekniset ongelmat, jotka vaativat ylläpidon huomioita. Harmittaahan se kun
vastaa numerolla laskutehtävään ja kone ilmoittaa vastauksen lukituksen jälkeen
0% oikein, mutta pitää myös tottua vastoinkäymisiin.
Vielä nykyisinkin opiskellaan detaljia toinen toisen perään.
Niitä sitten yritetään takoa lukemalla päähän ennen tenttiä. Lopputulos on,
ettei tentin jälkeen muista kuin kymmenen prosenttia luetusta, jos sitäkään. Olisi
aivan uskomattoman hienoa, jos tietäisimme etukäteen, mitä tietoja
tulevaisuudessa tulemme tarvitsemaan. Näin ei kuitenkaan ole, mutta
nippelitiedosta voidaan kerätä kokonaisuuksia joille voidaan antaa yhteinen
nimi. Kaikki kokonaisuudet saatetaan yhteen, jolloin niistä muodostuu tietolaari,
josta voidaan vetää viiva toiseen vastaavaan. Toimii siis teoriassa. Pitää myös
ottaa opikseen virheistä, kahta kertaa ei pitäisi tehdä samaa virhettä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti