Suomi on ruotsalainen,
ohjelma innoitti minua ensin ajattelemaan ja sitten kirjoittamaan. Dokumentti
on katsaus lähes 700 vuoden mittaiseen aikaan, jolloin olimme osa ruotsia
kaikessa sen valtiollisessa olemuksessaan. Mitä se on antanut meidän suomalaiseen
identiteettiin, mitä yhteistä meillä yleensä on?
Länsimainen sivistys tuli
Suomeen Ruotsin ja katollisen kirkon kautta kolmen ristiretken, uskonsodan
jälkeen. Idänuskonnon leviäminen pysäytettiin Viipurin taakse. Toinen
merkittävä tekijä oli kuningas Kustaa Vaasa, jonka aikana irtauduttiin katollisen
Rooman vaikutuksesta. Kustaa Vaasa halusi lujittaa yhteisen valtakunnan idän
uhkaa vastaan ja tarvitsi siihen varoja. Kuninkaasta tuli kirkon päämies ja
kirkon varat otettiin valtion hallintaan.
Papisto saarnasi ja
lujitti omalla toiminnallaan valtion ideologiaa ja luterilaisia arvoja, lainkuuliaisuutta
valtion hallintoa kohtaan, tunnetta oikeasta ja väärästä henkilökohtaisella
tasolla niin ettei yhteisön paine siihen pysty. Samalla köyhäinapu koki
taantumisen, koska enää ei voinut taivaspaikkaa ostaa lahjoittamalla rahaa
köyhäinapuun. Asia korjaantui 1700- 1800 luvulla, jolloin kirkon
itsemääräämisoikeus siirtyi kunnille.
Merkille pantavaa oli,
ettei suomalaisia pakko ruotsalaistettu vaan oma kirjakieli syntyi ja
kirjallisuutta käännettiin Suomeksi. Luterilaiseen mentaliteettiin kuuluu työn
tekemisen arvostus, ja sen olemme sisäistäneet niin hyvin, että meille on hyvin
vaikea ymmärtää sosiaalisten etujen hyväksikäyttöä. Sanonta ”Ken ei työtä tee, sen ei syömän pidä, ”on
vieläkin ohjenuora, jota on vaikea katkaista.
Voimmeko tämän hienon
historiadokumentin jälkeen unohtaa pohjoismaisen hyvinvointivaltion menneenä?
Ehkä pitäisi ajatella, mitä muutoksia EU ja yhteinen Eurooppa on tuonut ja on tuomassa
meille suomalaisille. Pitääkö suomalaisten lopettaa hyvinvointimallin ottaminen
Ruotsista ja mennä mukaan jyrkkiin tuloeroihin ja suoranaiseen ihmisten hyväksikäyttöön
suuren maailman mukaan?
Moni hyvä kehitys on
pysähtynyt totalitarismiin ja ihmisten oman oikeudenmukaisuuden puutteen
tuntemiseen, eli mennään mukaan yhteisön painostukseen. Esimerkkinä, kaukaisena
sellaisena voin kertoa arabialaisen matemaattisen sivistyksen ja arabialaisten
numeroiden ylivertaisuuden syntymisen aikana, jolloin ei ollut islaminuskontoa.
Viisaat hallitsijat edistivät omalla toiminnallaan kehitystä ja levittivät
sitä. Numerot tulivat Eurooppaan Espanjan arabialaisen kauden jälkeen ja
levisivät siitä eteenpäin.
Islamilainen kehitys
johti taantumaan ja kuten nykyisin saamme todeta, mielettömään verilöylyyn. Toinen
kaukainen esimerkki ovat roomalaiset, jotka valloittamalla ja alistamalla muita
kansoja keräsivät rikkauksia, mikä myöhemmin johti rappeutumiseen ja
valtakunnan tuhoon. Mikään itsevaltaisesti johdettu riistäminen ei ole onneksi
voittanut, mutta sekasorto ja sosiaalinen heikkous ruokkivat sitä. Ääriliikkeet
saavat helposti puolelleen joukkoja, jotka hetken yhteisöllisyyden panostuksen
alla kokevat olevansa vallan kahvassa kiinni. Totuus on kuitenkin, että se
tukahduttaa kaiken kehityksen ja sivistyksen.
Siinä mielessä pohjoinen
hyvinvointivaltio oli mallina rikkaasta tasapuolisesta kehityksestä, sosiaalisesta hyvinvoinnista, ei
pelkoa tulevasta, koska pelko ja eriarvoisuus johtavat taantumaan ja kehityksen
pysähtymiseen. Kovat otteet yrityksissä tuskin johtavat uusiin ideoihin
paremmista ja myyvistä tuotteista. Mitkään pakkolait tuskin tuovat takaisin
hyvinvointivaltiota. Sääli, jos eurooppalaisuus ja tulevaisuutemme on uuden mallin mukaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti