Verkossa
tapahtuva oppiminen tietokoneen avulla voi olla synkronista tai asynkronista verkkoviestintää.
Verkko-opiskelijat voivat olla yhteydessä toisiinsa samanaikaisesti eli
synkronisesti tai eriaikaisesti eli asynkronisesti. Myös opettajan roolilla on
oma merkityksensä molemmissa tapauksissa verkko-opiskelun onnistumisessa. Olipa
kyseessä verkossa tai lähiopetuksessa tapahtuva oppimistilanne, on yhteisöllinen
dialogi oppimisen kulmakivi (Kiviniemi. K 2000, 94.)
Yhteisöllinen
oppiminen tarkoittaa ryhmää, joka tietoisesti yrittää selittää ilmiötä tai ratkaista
ongelmaa. Yhdessä pohtimalla yksilöt tuovat kukin oman tietonsa ryhmän käyttöön
ja ilmiöstä tai ongelmasta muodostuu yhteinen käsitys. Se on myös
oppimisprosessi, jonka tarkoitus on löytää yhteisiä tavoitteita ja osallistua
tavoitteiden asetteluun. Olennaista on siis vuorovaikutus ryhmän jäsenten
kanssa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteis%C3%B6llinen_oppiminen.)
Mitä etuja
ja haittoja voidaan sitten nähdä yhteisöllisessä oppimisessa verkossa
tapahtuvan oppimisen näkökulmasta katsottuna, unohtamatta opettajaa? Yhteisöllinen
synkroninen verkossa samaan aikaan tapahtuva keskustelu vaatii
videoneuvottelulaitteet tai henkilökohtaisen yhteyden omalta
tiekoneelta. Videoluentoa on mahdollista kommentoida reaaliaikaisesti, mutta
varsinainen yhteisöllinen oppiminen on parhaimmillaan yhteisessä ryhmätilassa.
Juuri tämän tyyppisiä luentoja järjestetään siten, että eri ryhmät voivat
sijaita maantieteellisesti kaukana toisistaan. Yhteisöllinen keskustelu on
opettajan harkinnan mukaista, ja ryhmätyön purkaminen tapahtuu joko opettajan
kootessa ajatukset yhteisesti näytettävälle taululle tai henkilö kertoo
ajatukset kaikille mikrofonin välityksellä.
Massaluennon etuna on, että luento voidaan järjestää maantieteellisesti hyvinkin etäältä ja
silti muut ryhmät voivat tulla siihen mukaan, joko ryhmänä yhteisessä tilassa
tai henkilökohtaisen tiekoneen välityksellä yksilönä. Verkkoluentoa massoille voidaan
pitää kustannustehokkaana tapana. Luento voidaan järjestää siellä, missä
parhaat asiantuntijat ovat. Yhteisöllinen oppiminen voi toteutua, kunhan
opettaja on miettinyt ryhmätyön aiheet etukäteen ja varannut ajan keskusteluun
ja keskustelun purkamiseen. Mikäli on useampi ryhmä, aikaa voi mennä ja itse opetus
voi jumittua.
Haittana
näkisin sen, että massaluennoilla mennään perinteisen luennoinnin mukaan
jolloin kuulijoiden vireystila saattaa herpaantua. Olisi siis hyvä, jos
verkkoluennon aikana voitaisiin esittää kysymyksiä ja tehdä ryhmässä selvitystöitä,
mutta ajoitus ja yhteisen ajatuksen löytäminen voi olla haasteellista.
Fysiikan
opiskelussa käyttäisin verkkoluentoja näyttämällä videon välityksellä fysiikan
perusteita kokeellisesti. Yleensä oppilaitoksilla ei ole vara rakentaa hienoja
fysiikanlaboratoriotiloja. Jollain yrityksellä voi olla oman alan parhaat
kokeelliset menetelmät käytössä.
Tarkoista mittalaitteista on hyötyä kun lähdetään teoriassa laskemaan jonkun
fysiikanlain mukaan kokeellisesti saatujen tulosten perusteella vastauksia.
Miten sitten
yhteisöllisestä päästään yhteistoiminnallisuuteen on eri asia ja näkisin sen verkkoluennon
suunnittelussa. Massaluennolla pitäisi silloin sopia yhteisestä tavoitteesta ja
aikataulusta, minkä jälkeen ryhmille voitaisiin jakaa osatavoitteet ja tehtävät
työt. Tämän jälkeen pidettäisiin vielä yhteinen seminaari verkossa, missä
jokainen ryhmä esittäisi oman näkemyksensä asiasta. Pedagoginen arvo tulisi
silloin kaikkien käyttöön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti